Ова е таканаречен план за влез на пазарот преку „greenfield“ пристап. Тоа значи дека суштински ќе влеземе самостојно. Се разбира, ќе треба да имаме многу локални партнери од европскиот простор за инфраструктурата, кулите и добавувачите на опрема од кои ќе ја купуваме опремата. Како и во Албанија и во Македонија, сме ограничени во изборот, бидејќи е многу важно да соработуваме со европски или некинески добавувачи. Во Албанија, на пример, работиме со шведскиот „Ericsson“.
Секако, не можете да го направите ова сами. Потребни се многу локални и глобални партнери. Но, во поглед на самостојното работење, бидејќи ќе го имаме сопствениот опсег на фреквенции, ќе можеме да влеземе на отворен начин.
Кога подоцна станува збор за потенцијално помали играчи кои немаат свои лиценци, тоа би можело да биде чекор за забрзување. Идејата е дека откако ќе изградиме мрежа, ќе сакаме да ја пополниме со корисници и да започнеме со собирање приходи што е можно поскоро.
Значи, во иднина, ваквите чекори би можеле да бидат дел од нашата стратегија, но засега тоа е повеќе можност која ја разгледуваме според околностите. Моментално сме фокусирани на поголемата слика, на главната структура и на тоа кој ќе влезе на пазарот.
Можете ли да ни откриете, дали ова се должи на тоа што излегува нова визуелна организација?
Ова ќе биде првиот проект за нас кога ќе влеземе на пазарот. Како 4iG, јас влегувам на пазарот на таканаречен неоргански начин, што значи дека не купуваме веќе постоечки бизнис. Тоа е лесно да се именува – ова е цената, ова е инвестицијата. Во неоргански чекор, кога почнуваме од нула, започнуваме со инвестирање, но тоа е долга приказна.
Значи, кога ќе прашате колкава е инвестицијата, треба да дефинирате временски период. Во овој момент, можам да кажам дека ќе биде најмалку 100 милиони евра што ќе треба да ги инвестираме во мрежата и во сè друго. Но, тоа е долгорочна инвестиција. Ова не е нешто за 2 години, 5 години или 10 години. Ова не е компанија што останува статична. Како што велиме, оваа индустрија е маратон.
Затоа сме стратешки инвеститори. И откако ќе влеземе на пазарот и мрежата ќе биде подготвена, ќе треба да продолжиме да инвестираме секоја година, веројатно 15-20% од нашите приходи. Тоа е многу.
Дали засега најважен за вас е квалитетот на фреквенцијата на опсегот што можеме да ја понудиме?
Опсегот на фреквенцијата е фундаментален бидејќи е ограничен ресурс. Количината и квалитетот на спектарот што го имате го одредуваат она што можете да го направите со него. Затоа, за нас е важно да инвестираме и да купиме добро портфолио, слично на она што го имаме во Црна Гора и Албанија. Тоа е почетна точка, но тоа е само предуслов. Откако ќе го имаме, треба да го ставиме спектарот во употреба, со опрема од добавувачи што е енергетски ефикасна, за да можеме да го минимизираме трошокот. Ќе ни треба многу рационален бизнис модел. Ова значи внимателно минимизирање на износот на пари што ќе го потрошиме на мрежата во почетокот, кога немаме многу корисници. Ќе имаме предност, бидејќи, за разлика од добро воспоставените телекомуникациски оператори, нема да треба да инвестираме во 2G и 3G технологии. ИТ системот, исто така ќе биде многу поедноставен, што ќе ни овозможи целосно да се фокусираме на 4G и 5G. Ќе можеме да започнеме со напредна архитектура за 5G, додека постарите оператори сè уште експериментираат со интегрирана архитектура. Ова е нов вид на бизнис модел.
Дали планирате да излезете на пазарот со некои атрактивни понуди за, знаете, за потрошувачите или за граѓаните или за компаниите? Значи, само во телекомуникациите или можеби подоцна во ТВ?
Секој оператор кој планира да купи сопствен спектар и да изгради своја мрежа мора да има силна понуда за потрошувачите, бидејќи тоа е најважниот пазар. Мораме да имаме амбициозен бизнис план за да освоиме значителен дел од мобилниот пазар за потрошувачи. Поради нашата силна ИТ позадина, ќе треба да изградиме и пазар за деловни корисници, бидејќи таму можеме да понудиме дигитални услуги откако ќе ги привлечеме првите клиенти со телекомуникациски услуги. Потрошувачите и мобилниот сектор се нашиот главен фокус, но секако, постојат и ТВ услуги и домашна конекција, што е тренд на меѓународно ниво. Дефинитивно, сакаме да создадеме платформа од која ќе можеме да го освоиме пазарот на домашни и ТВ корисници.
Кои се клучните проблеми за Македонија што ги забележавте и кои се главните предизвици?
Прво, ова не е специфично само за Македонија, туку важи за секој што влегува на пазарот. Дури и ако имате добар опсег на фреквенции и можете да изградите сопствена мрежа, потребни се години за да ја изградите целата мрежа. На почетокот, веројатно ќе имаме мрежа само во Скопје, бидејќи обично почнуваме од највредните и најнаселените области.
Но, ако сакам да понудам услуга на типичен корисник од Скопје, не можам постојано да му објаснувам дека услугата функционира само во Скопје. Тоа значи дека треба да обезбедиме таканаречен национален роаминг пристап до мрежите на конкурентите. Ова е нешто што секогаш се случува кога играте против пазарот. Обично регулаторите и регулаторните органи го разбираат ова. Тие имаат законски регулативи и прописи кои се доста поволни за ваквите услуги. Затоа, веруваме дека нема да биде проблем за нас да обезбедиме таков договор со еден од нашите конкуренти.
Сега, прашањето е колку добар ќе биде овој договор? Се надеваме дека во текот на неколку години ќе успееме да го договориме според нашите услови. Но, тоа е само еден аспект. Ова е суштински дел од нашиот план и мора да го обезбедиме. Тоа е нешто во кое владата и регулаторните органи можат и треба да ни помогнат.
Главниот предизвик е колку брзо ќе успееме да изградиме база на корисници. Бидејќи мрежата ќе ја градиме и тоа ќе гори многу пари, а готовината ќе се троши брзо. Затоа, мораме да донесеме корисници. Во Северна Македонија, корисниците често имаат двегодишни договори. Покрај тоа, постои и концептот на пакет услуги. И двата големи оператори ги комбинираат мобилните и ТВ услугите, што понекогаш го отежнува напуштањето на нивните услуги од страна на корисниците.
Ова е важен фактор во нашиот бизнис план и поминуваме многу време за да ги разбереме овие динамики. Но, имаме план за тоа. Очигледно, мора да најдеме решение како да ги убедиме овие корисници дека вреди да се префрлат кај нас и да ја користат нашата мрежа и услуга. Сепак, би рекол дека тоа е најголемиот предизвик.
Да, но сепак, дури и ако добиеме време оваа година за да ги подготвиме сите процеси, ќе треба да започнеме со изградба на организацијата и мрежата. Тоа ќе одземе некое време. Затоа ми е толку важно да разговарам со новинари и медиуми, бидејќи тие поставуваат прашања и покажуваат интерес.
Значи, последното прашање е, најоптимистички, кога мислите дека ќе се случи првиот повик на 4IG мрежа во Македонија?
Оптимистички, очекуваме дека ќе ја добиеме фреквенцијата следната година, бидејќи тоа е долг и комплициран процес. Доколку сè оди добро, можеби ќе успееме да го направиме првиот повик следната година по тоа.