Цените на становите пораснале за 40 отсто, пред се во Скопје, досега и поскапувањето ќе продолжи, тврдат претставниците на градежните комори.
Зголемувањето на цената било поради растот на цените на градежните материјали, трендот на зголемување на платите во градежниот сектор кој влијае на зголемување на цената на крајниот производи, како и на ограничување на понудата, што, како што велат, се јавува како последица на мораториумите за градење и суспендирањето на деталните урбанистички планови, пренесува МИА.
Градежната фела на крајот на минатата годината испорача барања до Владата за антикризни мерки заради порастот на цените на градежните производи и репроматеријалите при јавните набавки, каде е пропишана фиксна цена во тек на изведба и јавните набавки и каде единствен услов за нејзино добивање е најниската цена.
– Во моментов зголемените цени на градежните материјали се одразуваат во голема мерка и ќе се одразат уште повеќе на цената на становите.
Во моментов се многу оштетени компаниите кои работат на јавни набавки во кои главен норматив за добивање на јавната набавка е минимална цена. Проблем се и јавните набавки каде е пропишана фиксна цена за целото време на траење на проектите. Мораториумите за градба во Скопје и покачувањето на цените на градежните материјали си го направија своето и сега становите поскапуваат.
До каде ќе одат поскапувањата зависи од многу фактори, а пред се од куповната моќ на граѓаните и од исплатливоста за градба во одредени подрачја, изјави Андреа Серафимовски, претседател на Здружението на градежништво, индустрија на градежни материјали и неметали при Стопанската комора.
Според претседателот на Градежната комора при Стопанската комора на Северозападна Македонија Салим Хасани, градежните компани во периодот на ковид-пандемија, иако со намален интензитет работеа со позитивни биланси, но поголемиот развој зависи од отворањето нови инвестиции за стандардни градби, кои се неопходни да ги има во континуитет.
– Сè помалиот број локации не оди во прилог на развојот на оваа многу важна гранка на економијата. Енормното покачување на цените на речиси сите компоненти од градбата кај инвеститорите создава резерви при планирање на идните градби, прашање е дали куповната моќ ќе може да го следи овој тренд на пораст на цени. И по логика, ако имаме намален број градби, ќе имаме поскапување на цените на становите, а од друга страна, намалување на обемот на работа за градежниците. А со тоа и неможност да ја задржиме работната сила, која секој ден ни бега во странство. Така што, наша сугестија е да се отворат што повеќе можности за градба, ќе биде подобро за сите, ќе имаме поголем развој, вбризгување повеќе пари во економијата, поевтини станови и поквалитетно живење, изјави Хасани.
Податоците од Регистарот на цени и закупнини на Агенцијата за катастар на недвижности, покажуваат дека побарувачката за недвижности за време на пандемијата се одвива како и претходно. Најголем обем на трансакции, вклучувајќи и најголем број продадени станови има во главниот град, во општините Центар, Карпош, Аеродром. Цените се движат во зависност од побарувачката и на поатрактивните локации се повисоки. Се зголемија и цените на становите во подрачјата со помала трансакциска активност поради порастот на цените на градежните производи, услугите, суровините.
Регистарот на цени и недвижности покажува дека во третиот квартал лани имало 9.231 трансакција, значително повеќе во однос на претходните два квартала кога имаше околу 7.500, што се исто така поголеми бројки во однос на претходната прва пандемиска година. Од 9.231 трансакција, 7.277 биле продажби на недвижности, а 1.954 закупи на недвижен имот.
Во третиот квартал годинава, според податоците на Народната банка, недвижностите поскапеле за 5,9 отсто. Во првиот квартал зголемувањето изнесуваше 3,2 отсто, а во вториот 4 отсто. Според тврдењата на приватните инвеститори, квадратен метар станбена површина се продава и до 1.500 евра во општини како Центар и Карпош.
Статистичкиот годишник на Државниот завод за статистика покажува дека во 2020 година биле изградени 4.077 станови, а во 2019 година 6.069 , односно помалку за 32 проценти.. Во 2018 и 2017, пак, биле изградени 5 436, односно 5 622. Во 2020 година биле издадени 2983 одобренија за градење, од кои во високоградбата 1 596, а 394 во нискоградбата
Општина Кисела Вода, под водство на градоначалникот Орце Ѓорѓиевски, започнува голема акција за расчистување на јавните површини од хаварисани и нерегистрирани возила. Оваа иницијатива, спроведена во соработка со GREEN ROAD ДООЕЛ и Министерството за внатрешни работи, има за цел да го подобри квалитетот на животот во општината, ослободувајќи ги паркинзите и јавните простори од напуштените автомобили.
„Крајно време е да ставиме ред и да ги ослободиме паркинзите во Кисела Вода. Ова не е казнена мерка, туку начин да создадеме почиста и поуредена средина за сите граѓани“, истакна градоначалникот Ѓорѓиевски.
Инспекциските служби веќе започнаа со мапирање на хаварисаните возила, а во наредните денови ќе се спроведе постапка за утврдување на нивната сопственост и регистрациски статус. Согласно законските регулативи, сите напуштени и нерегистрирани возила кои нема да бидат отстранети од нивните сопственици во дадениот рок, ќе бидат подигнати и транспортирани до специјални депоа, каде што ќе можат да бидат преземени од нивните сопственици. Доколку тоа не се случи, возилата ќе бидат третирани како отпаден метал.
Дополнително, акцијата посебен акцент става на расчистување на паркинзите во Расадник, каде што нерегистрирани возила често се користат за препродажба, претворајќи ги јавните простори во нелегални авто-плацови.
Градоначалникот Ѓорѓиевски ја истакна важноста на оваа иницијатива, апелирајќи до граѓаните да соработуваат и навреме да ги отстранат своите хаварисани возила.
„Ова е уште еден чекор кон поуредена и поубава Кисела Вода. Наша цел не е казнување, туку создавање ред и подобрување на условите за живот на сите жители“, нагласи Ѓорѓиевски.
Со оваа акција, Кисела Вода прави значителен исчекор во унапредувањето на урбаната средина и ослободувањето на јавните површини од отпадни возила, поставувајќи пример за одговорно управување со просторот и комуналниот ред.
Градоначалникот на Општина Кисела Вода, Орце Ѓорѓиевски, продолжува со реализирање на мерки што директно им помагаат на младите. Овој пат, општината воведува финансиска поддршка од 10.000 денари за матурантите кои сакаат да полагаат за возачка дозвола од „Б“ категорија.
Субвенциите се наменети за сите ученици од генерацијата 2025 година кои ќе се запишат или веќе се запишале во лиценцирана автошкола за теоретска и практична обука почнувајќи од 1 јануари 2025 година. Буџетот за оваа мерка изнесува 4 милиони денари, а јавниот повик ќе трае сè до исцрпување на средствата.
„Обезбедувањето возачка дозвола е значаен чекор кон поголема самостојност, мобилност и конкурентност на младите на пазарот на трудот. Преку оваа мерка, не само што ја олеснуваме финансиската тежина врз семејствата, туку и поттикнуваме безбедно и законско учество во сообраќајот“, истакна Ѓорѓиевски.
За да ја искористат оваа можност, матурантите треба да бидат жители на Кисела Вода и да приложат потврда дека се во последна година од своето средно образование.
Оваа иницијатива е уште еден доказ за посветеноста на локалната самоуправа кон младите. Со оваа финансиска поддршка, Општина Кисела Вода не само што помага во стекнување нови вештини, туку и придонесува за поголема безбедност на улиците.