Connect with us

Македонија

Сватот на Али Ахмети ја купи и Жито Караорман во Кичево (Фото)

Published

on

Сватот на Али Ахмети, Селаудин Арифи ја проширува својата бизнис мрежа во Кичево и минатата недела ја завршил зделката и ја купил мелницата Жито Караорман. Арифи е сопственик на АС Сењак фирма која е регистрирана во скромното финансиско портфолио на Тхор- компанијата на внукот на Ахмети, кој што ја купува Соравиа во центарот на Скопје. Обвинителството отвори предмет по допрен глас, а засега нема информации за трансфер на пари за Соравиа ниту пак што е откриено. Првите пари за прокетот Соравиа на Дрин Ахмети стигнаа од банката Крединс од Тирана, банка чиј генерален директор бил убиен пред 9 години од убијци на мотори кои се уште не се откриени, пренесува Телма.

Во петокот, Македонската берза го добила известувањето од кичевската фирма Жито Караорман дека имаат нов сопственик. Станува збор за Селаудин Арифи, сопственик на компанијата АС Сењак кој откупил повеќе од половина акции во Жито Караорман.

Арифи и неговата компанија Сењак се најдоа во истражувањето на КОД и Телма откако беше утврдено дека имал финансиски релации со компанијата Тхор на Дрин Ахмети, внукот на лидерот на ДУИ. Потоа беше потврдено и дека Арифи е сват на Али Ахмети, односно неговата ќерка е вереница за Шкумбин, синот на претседателот на ДУИ.

Последните месеци Тхор на Дрин Ахмети и АС Сењак на Селаудин Арифи имаат големи бизнис зделки.

АС Сењак има акции во АД Европа, има раширена нискоградба, пред неколку месеци, друга фирма чиј сопственик е од сватовската фамилија Арифи купи голема бензинска пумпа на влез во Кичево, а истовремено неколку месеци на кичевски таблички го префрлија и над 400 илјади евра скапиот Ролс Ројс Фантом кој откри многу врски меѓу бизнисите на членови на семејството на Али Ахмети.

Последниот „шопинг“ на фирма од Арифи е Жито Карарорман, откако претходно Селаудин Арифи се ослободи од акциите во Жито Полог каде до почеток на јуни сватот на Ахмети беше бизнис партнер со Сергеј Самсоненко, Ненад Јосифовиќ и Орка на Камчев.

Дрин Ахмети преку Тхор, договори 39 проценти од центарот Соравија без да вложи евро по што почнаа истражувања за капиталот кој го излева следната генерација на семејството Ахмети низ Македонија.

Неколку недели и стотици објавени информации за оваа мрежа му требаа на обвинителот Ислам Абази, раководител на Обвинителството за гонење на организиран криминал и корупција за да одлучи и по допрен глас да отвори предмет само за Соравиа. Абази исто така е од Зајас, а има и фотографии со таткото на Дрин Ахмети, за кого отвори предмет.

Досега нема никакви информации за текот на истрагата. Единствено познато е дека низ македонските финансиски текови не поминала првата зделка од 3 милиони евра за долг на Соравиа кој бил уплатен кон доверител на Соравиа.

Македонија

Оваа борба со цените е борба со ветерници

Published

on

Од короната наваму, постојано сме во некакви орочени „замрзнувања“ на цените. Од една до друга криза. Од еден до друг празник. Државата ни ги уредува и рабатите и маржите. И бидејќи и тоа не е доволно, во бесмислената битка самоиницијативно се вклучува и народот, со еднодневен бојкот на маркетите, во надеж дека цените ќе паднат, а платите и пензиите, нормално, само ќе ни растат.

Во пресрет на утрешниот ден (петок, 31 јануари), кога е закажан бојкот на маркетите – чија цел е наводно да им се зададе ако не смртен, тогаш барем симболичен удар на „аличните трговци“ кои ги кренале цените „до небо“ за да остваруваат „високи профити“ – би сакал, почитувани читатели, да го свртам вниманието на реалните состојби во оваа област.

Трговијата е област во која се преплетуваат интересите на многу општествени субјекти: ние граѓаните сакаме добро снабдени маркети со ниски цени, производителите сакаат што поскапо да ги продадат своите производи, државата сака да си ги лапне давачките, вработените во маркетите сакаат пристојни плати и услови за работа, а сопствениците и да остварат профити. Сите интереси се легитимни, а во општествата со пазарна економија, нема подобар регулатор на различните и на спротивставените интереси од пазарот.

Оние кои ги разбираат овие базични постулати, ги повикувам да прочитаат една симплифицирана, но во основа точна анализа за тоа како еден производ „патува“ од производителот (добавувачот) до потрошувачот во маркетите и што се случува со цената на производот на тој тежок пат. Мојата анализа се темели на лесно проверливиот податок дека цената по која трговецот ги набавува производите изнесува околу 80% од продажната цена, оперативните трошоци на маркетите се околу 18%, а чистиот профит е просечно околу 2%.

Рабат и маржа не е исто!

Значи, да земеме за пример еден производ кој во маркетот се продава по цена од 100 денари. Трговецот од добавувачот го купува по цена од 80 денари. За да биде анализата малку поптимистична, ќе ја спуштиме т.н. влезна цена на 75 денари.

Инаку, вообичаена пракса е производителот и добавувачот да се пазарат за влезната цена. Па така, добавувачот може да одлучи на еден трговец истиот производ да му го продаде по пониска цена (да речеме, по цена од 70 денари), а на друг трговец по повисока цена (на пример, 85 денари).

Тој попуст на влезната цена, што добавувачот му го дава на трговецот, се вика рабат. Од што зависи рабатот? Од многу фактори. Пред се, можно е производителот да одобри попуст, со цел крајната цена на неговиот производ да биде пониска и поконкурентна на пазарот. Од друга страна, можно е трговецот да понуди подобри услови за транспрот и складиштење на производот, или подобра видливост во маркетите. Понекогаш рабатот зависи и од вкупните деловни односи меѓу производителот и трговецот и од многу, многу други фактори.

Интересно е дека во законот со кој се регулира трговската практика, наводно за да се спречат нефер трговски практики, рабатот кај нас е ограничен на 10%. По тоа Македонија е уникатен случај во меѓународни рамки.

Како и да е, би требало секој што говори или пишува за овие нешта, да умее да прави разлика меѓу рабатот и маржата. А деновиве слушаме разни „експерти“ кои објаснуваат дека разликата меѓу набавната и продажната цена на производите треба да биде 10% и дека така на „алчните трговци“ ќе им се намалел профитот. Ова навистина е многу сериозно непознавање на нештата.

Какви ли се тие „безобразни“ маржи од 40%?

Да се вратиме на нашиот пример и да останеме на влезната цена на нашиот производ од 75 денари. Разликата од таа влезна цена до продажната цена на производот од 100 денари – во случајов, значи, 25 денари – се нарекува маржа.

Има две големи заблуди околу маржата.

Првата заблуда е дека постои (или треба да постои) една единствена маржа за сите производи. И тоа е сериозно непознавање на работите. Постојат производи со поголема фреквенција на продажбата (основните прехрамбени артикли, на пример) и за нив трговецот, логично, определува пониска маржа. Поголемниот обрт на тие производи, кај некои буквално на дневна основа, тоа го оправдува. Но, не е така со сите производи.

На пример, дали е разумно трговецот во маркетот да определи маржа од 12% за елек, колку што изнесува маржата за друг производ кој се троши масовно и на дневна основа? Се разбира дека не е разумно. За еден месец, тој можеби ќе продаде 10 елеци – колку ќе заработи со маржата од 12%? А елеците ќе држат место на рафтовите. Соодветна маржа за таков производ би била 40% или 50%.

И затоа, кога денес се вреви дека во големите синџири маркети некои производи биле со маржа од 40% – без при тоа да се каже за какви производи станува збор – се создава впечаток дека трговците „дерат“ со толку високи маржи и на основните прехранбени производи. А тоа, сепак, е далеку од вистината.

Заблудите за профитите

Втората голема заблуда е дека маржите се чист профит на сопствениците на трговските ланци. Можеби и затоа во некои анализи се нарекуваат и „профитни маржи“.

Со разликата меѓу влезната цена и продажната цена, трговците ги надоместуваат сите трошоци во работењето – тука се платите за вработените, кириите за продавниците, струјата, водата, греењето, ладењето и мал милион други трошоци. Она што ќе остане на крајот е профит (добивка).

Во нашиот случај, од производот чија продажана цена е 100 денари, а маржата е 25 денари, чистата добивка за сопственикот на маркетот е 2 или најмногу 3 денари.

Заблуда е и вообичаеното мислење дека своите профити газдите на маркетите ги арчат на луксузирање и на разни видови „аздисаност“. Напротив, најголем дел од парите завршуваат во реинвестирање. Конкуренцијата и сега не е наивна, треба да се обезбедат нови објекти, нова опрема, нови производи, модернизација, дигитализација, кеш флоу… А утре, со најавеното влегување на „Лидл“, реинвестирањето за многу синџири маркети ќе биде прашање на голо преживување. Веќе сега се проценува дека сите ќе имаат пад на прометот, бидејќи „Лидл“ во Македонија влегува моќно, според некои сознанија со неверојатни 175 милиони евра во чекмеџето.

Приказни за мали деца

Е сега, кога го знаеме сето ова – а ова се податоци кои се јавно достапни и познавчите лесно можат и потемелно да ги изанализираат – доаѓаме до клучното прашање. Дали, колку и како можат да се намалат цените во маркетите со напад врз трговците?

До сега тоа се правеше со владини акции, а сега, еве, гледаме, се прави обид врз трговците да се изврши притисок со нивно шиканирање и со бојкот на маркетите.

Бидејќи во економијата, нели, нема бесплатен ручек, јас секогаш сум за тоа да се види дали објективно постојат „резерви“ за едно помасовно и економски оправдано намалување на цените, одржливо на подолг рок.

Приказните дека такво нешто е можно да се случи на тој начин што „алчните трговци“ ќе се откажат од „високите маржи“ и од „високите профити“, се приказни за мали деца.

Еве, да се обидеме тоа да го докажеме со еден едноставен пример. Кутија со 10 јајца во некои маркети се продава по цена од 70 денари. Да претпоставиме дека трговецот ќе се откаже од целиот свој профит од 3%. На тој начин цената ќе се намали само 2 денари. А тоа е ништо, бидејќи купувачот очекува значително поевтинување, на пример 10 јајца за 60 денари. Тоа е невозможна мисија.

Дали може државата да стори нешто за намалување на влезните цени, односно да ги поевтини производите додека тие се кај производителот? И тоа е невозможна мисија.

Единствена реална опција е државата на овој проблем да гледа како на прашање од социјалната сфера и да го решава со мерките на социјалната политика. А тоа е веќе една сосема друга тема, за која би можело да се кажат многу работи.

Сепак не е исто Хрватска и Македонија

Инаку, идејата за бојкотот на маркетите кај нас се „увезе“ од Хрватска. Се заборава дека Хрватска ги трпи последиците на чувствителното прилагодување на еврото како национална валута. Но, се заборава и фактот дека сите пет поголеми синџири маркети во Хрватска („Конзум“, „Лидл“, „Спар“, „Плодине“ и „Кауфланд“), во споредба со македонските синџири на маркети (освен „Веро“, „Тинекс“ и „Рамстор’) имаат значително повисоки маржи. Така, маржите во хрватските маркети се меѓу 22% и 38%. Бруто маржите во маркетите во Србија се уште повисоки.

Во Македонија има две групи маркети. Во првата се маркетите кои поради својата структура и концепт на продажба имаат повисоки бруто маржи: „Веро“ 27,6%, „Тинекс“ 28,8% и „Рамстор“ 37,1%. Но, маркетите кои се фокусирани главно на продажба на храна, средства за хигиена и стоки за широка потрошувачка, имаат многу пониски маржи: „КАМ“ 13,8%, „Кипер“ и „Стокомак“ 13,1%, „Кит-Го“ 12,2%.

Со неколку исклучоци, профитните стапки во сите маркети во регионот се движат меѓи 1% и 4%.

Неприфатлива хајка

Да заклучам. Навистина немам намера никому да му го уривам бојкотирачкиот ентузијазам. Под притсок на државата, а сега и на граѓаните, сопствениците на нашите синџири маркети ќе смислуваат разни акции и други палијативни мерки за „намалување на цените“. Впрочем, од короната наваму, ние постојано сме со некакви „замрзнати цени“ на некои производи, на одреден рок. Бројката на производи со такви плафонирани цени постојано се зголемува (слушнавме неверојатна цифра од 1.500 такви производи). „Одмрзнувањата“ на цените постојано се одлагаат.

И така, всушност, на дело се промовира една робустна етатистичка контрола врз еден важен сегмент на економијата, за која сакаме да се фалиме дека ни е пазарна.

Трговците се луѓе како и сите други. Како и политичарите. Како и новинарите. Како и Фејсбук активистите. Меѓу нив има и чесни и нечесни. Затоа и верувам во законска контрола и санкционирање на она што не е дозволено. Но, искрено не верувам дека нешто може да се постигне со оваа хајка во која трговците се обвинуваат дека се профитери, дека го „дерат“ народот и дека се аздисани.

Патем речено, за да се докаже оваа теза, најчесто се посочува на апсолутните износи на профитите на синџирите маркети. Но, ете, дури и да го прифатиме тој манипулативен дискурс што ни се наметнува, со споредба на апсолутните бројки на профитите на некои други компании (кои не се од трговијата), се доаѓа до фрапантни сознанија.

Така, на пример, на листата на најуспешни (најпрофитни) компании за 2023 година, пред првиот синџир маркети кој е на 40-тото место, има и неколку впечатливи во секој поглед. Еве три такви:

Меѓу првите десет е фирма со 766 вработени, која остварила промет од 95 милиони евра и профит од 20,8 милиони евра.

Друга фирма, со 3 вработени, остварила промет од 18,5 милиони евра и чист профит се 17,8 милиони евра.

Мој апсолутен фаворит од оваа листа е фирма со 0 (нула) вработени, која остварила промет од 15,7 милиони евра и чист профит од 15,6 милиони евра!

Сепак, не сум спремен никоја од овие фирми да ја наречам профитерска и кого било да обвинам за алчност. Сакам да верувам дека има некои луѓе факмани кои си нашле свое место под сонцето, своја ниша на пазарот, па ете, си прават толкави профити.

Но, не можам да се изначудам со каква леснотија и општествена неодговорност десеттина наши синџири маркети, во кои секојдневно се снабдуваме со квалитетни производи, обвинуваме за профитерство а нивните сопственици и менаџери ги нарекуваме алчни и задисани. Во овие маркети работат повеќе илјади луѓе, наши сограѓани, со кои се среќаваме секој ден. Морам да го споделам своето чувство е дека нашиот однос кон овие компании и кон тие луѓе, најблаго речено, некоректен.

Бојкотирале или не, ете така стојат работите.

Пушува: Бранко Героски

Извор: Plusinfo.mk

Continue Reading

Македонија

Меџити: Не сме против вклучување на Бугарите во Уставот, но сакаме решение во кое сите ќе бидат добитници

Published

on

Првиот вицепремиер на Северна Македонија, Изет Меџити, изјави дека европската интеграција останува неоспорен приоритет и дека никој не е против вклучувањето на Бугарите во Уставот, но нагласи потребата од правично решение за сите.

Во интервју за емисијата „Само Интервју“ на Канал 5, Меџити потенцираше дека процесот на интеграција треба да биде инклузивен и да обезбеди праведен баланс меѓу засегнатите страни.

„Сите сакаме и работиме на избор на најдоброто решение што ќе нè приближи до ЕУ. Никој не е против вклучувањето на Бугарите во Уставот, но бараме решение во кое сите ќе бидат добитници,“ изјави Меџити.

Оваа изјава доаѓа во време кога дебатата за уставните измени и напредокот на процесот на европска интеграција останува едно од главните политички прашања во земјата.

Continue Reading

Македонија

Меџити: Али Ахмети не го исполни ветувањето за оставка, веќе е потрошен!

Published

on

Првиот вицепремиер на Северна Македонија, Изет Меџити, го критикуваше Али Ахмети за тоа што не го исполни ветувањето за повлекување од политиката по членството на земјата во НАТО.

Во интервју за емисијата „Само Интервју“ на Канал 5, Меџити потсети дека Ахмети во 2015 година изјавил дека ќе се повлече од политичката сцена по завршувањето на овој процес, за да им остави простор на младите генерации да го продолжат процесот на интеграција на земјата во Европската унија.

„Тој најави дека ќе се повлече по членството во НАТО, но не го направи тоа. Тој требаше да се повлече во тој момент, што ќе било ценето и од оние што го поддржувале, а и од оние што го критикувале. Ќе беше поставен нов стандард во политиката. Но, тој продолжи да се занимава со политика, потрошујќи се сè повеќе,“ рече Меџити.

Неговата изјава доаѓа во време кога дебатата за лидерството и промените во рамките на ДУИ станува се повеќе жестока, додека важни фигури во партијата започнуваат да бараат нов политички пристап.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Трендинг

Copyright © 2024 Булевар.мк