Грчката партија Сириза дополнително се расцепка во текот на викендот и официјално ќе го изгуби статусот на главна опозициска партија во земјата.
Неодамна сменетиот лидер на партијата Стефанос Каселакис во саботата најави создавање на ново политичко движење, земајќи најмалку четворица пратеници со себе.
Говорејќи пред големата толпа пред неговото ново седиште, американскиот иселеник изјави дека „Сириза го затвори своето демократско поглавје“ и се позиционираше како лидер на нова, прогресивна политичка сила.
„Денес е радосен ден бидејќи се создава движење на демократија, слободни граѓани и напредок“, рече тој и им посака „среќа“ на оние што останаа во Сириза.
„Создаваме движење од општеството, за општеството“, додаде тој и им рече на своите поддржувачи дека тие ќе одлучат како ќе се вика.
„Партијата ќе биде ваша, а јас ќе бидам ваш слуга“, рече Каселакис.
Потегот доаѓа еден ден откако Сириза официјално потврди дека Каселакис нема да може повторно да се кандидира за партиско раководство на изборите закажани за 24 ноември, а доколку е потребно, вториот круг ќе се одржи на 1 декември.
Се случија сцени на хаос со стотици приврзаници на Каселакис – познати како „Каселисти“ – кои се обидуваа да упаднат, тврдејќи дека биле намерно исклучени. Пријавени се тепачки, туркање, вербални напади и исвиркување, додека полицијата и противпожарната служба биле повикани да обезбедат ред.
Среде превирањата, четворица кандидати за лидерство – пратениците Сократис Фамелос и Павлос Полакис, европратеникот Николас Фарантурис и актерот Апостолос Глецос – беа официјално потврдени.
Левичарската Сириза, која управуваше со Грција од 2015 до 2019 година, се соочува со егзистенцијална криза откако беше поразена на минатогодишните избори од страна на конзервативниот премиер Киријакос Мицотакис. Тој пораз предизвика оставка на харизматичниот лидер на Сириза, Алексис Ципрас.
Во септември 2023 година, Каселакис изненадувачки беше избран на чело на Сириза. Оттогаш, партијата е заглавена во токсични внатрешни борби.
Каселакис, поранешен трговец на Голдман Сакс, се соочи со критики поради неговите мислења за економијата, НАТО и Израел, кои изгледаа далечни од оние на левицата. Легитимноста на изјавата за неговото богатство беше доведена во прашање. Медиумската обиколка на неговиот луксузен стан во богат атински кварт, додека вработените во партискиот весник и радио станицата со месеци беа без плата, исто така беше жестоко критикувана.
Минатиот ноември, десетици членови ја напуштија Сириза и ја создадоа партијата Нова левица. Раздорот се зголеми по лошиот настап на партијата на изборите за ЕУ во јуни, при што Каселакис одржува агресивен став против мнозинството членови на партијата, а особено кон неговиот претходник, Ципрас.
Тој на крајот беше спречен да се кандидира како кандидат за раководството на Сириза, откако минатиот месец испрати правна закана до партијата.
Од петокот вечерта, четворица пратеници најавија дека ја напуштаат Сириза, а може да ги следат уште осуммина.
До петок, Сириза имаше 35 пратеници во грчкиот парламент, по што следеа социјалистите Пасок со 31 пратеник, што значи дека до понеделник Пасок веројатно би можел да ја замени како главна опозиција во земјата.
Осум лица загинаа, а неколку се повредени во пожар што утрово околу 4 часот и 30 минути избувна во дом за стари лица во Велики Борак, во белградската општина Бараево, објави РТС. Пожарот е изгаснат, а во гаснењето учествувале голем број пожарникари и противпожарни возила.
Др. Виолета Николиќ од Итната медицинска помош за РТС изјави дека добиле повик од пожарникари за избувнување на пожар во дом за стари лица во Велики Борак.
Таа наведе дека четири повредени лица се пренесени на токсиколошкото одделение на ВМА, додека на две лица им е укажана помош во Ургентниот центар. На интервенција се упатени четири екипи од Итната медицинска помош, уште две дополнителни екипи од Лазаревац и една од Бараево.
Вршителот на должноста помошник министер и раководител на Секторот за вонредни ситуации, Лука Чаушиќ за РТС изјави дека се претпоставува дека во моментот на пожарот во објектот имало 30 корисници. Како што наведе, Брзата помош згрижила седум повредени и ги пренела во ВМА и Ургентниот центар.
Според него, по пријава во 3 часот и 32 минути, единиците на Секторот за вонредни ситуации веднаш биле испратени на местото на настанот, каде што го затекнале огромен пожар. „Во моментов се уште проверуваме дали има преостанати извори на пожар што би можеле да предизвикаат негово ширење, додека причината ќе се утврди во наредните часови“, рече Чаушиќ.
Тој додаде дека домот за стари лица се наоѓа далеку од фреквентни патишта, но противпожарните екипи брзо пристигнале, а на повредените им била укажана помош во рекордно време. „Ова е голема трагедија, но можеше да биде и многу поголема“, заклучи Чаушиќ.
Во турскиот град Јуксекова, 12-годишната Еслем Текер стана жртва на глутница кучиња скитници додека минувала низ ливада во близина на својот дом. Девојчето, кое штотуку го добило свидетелството од училиштето, било брутално нападнато додека се упатувало кон библиотеката.
Очевидци сведочат дека нападот бил ненадеен и брутален. Жителите на околните куќи се обиделе да ѝ помогнат, но повредите биле фатални. Брзата интервенција на локалното население и лекарите не успеала да го спаси животот на девојчето.
Реакции и мерки
Жителите на Хаќари, веќе загрижени за проблемот со кучињата скитници, изразија гнев кон локалните власти поради игнорирањето на нивните предупредувања. „Ова можеше да биде спречено,“ изјави еден од мештаните.
Инцидентот привлече внимание и на државните функционери. Министерот за земјоделство и шумарство, Ибрахим Џумакли, вети итно решавање на проблемот:
„Неприфатливо е децата да бидат жртви на негрижата. Ова прашање ќе го решиме согласно законот.“
Последици
По трагедијата, надлежните започнаа акција за собирање на кучињата скитници. Повеќе од 20 кучиња се пренесени во засолниште, но жителите веруваат дека мерките доаѓаат предоцна. Оваа трагедија го отвори прашањето за безбедноста и одговорноста на властите кон граѓаните.
На долги, исцрпувачки патувања кои траат неколку илјади километри, додека вози, јаде и спие во малите кабини на своите камиони, Звонко Трифуновиќ од Србија доживеал искуство кое не е ни малку лесно и покрај тоа што заработува повеќе од тоa што би имал дома.
Иако многумина веруваат дека возачите на камиони во Европа живеат удобен живот, Звонко истакнува дека зад тие високи плати се кријат многу жртви, осаменост и физички и психички стрес. Тој поминал нешто повеќе од една година возејќи камион-церада и камион ладилник низ многу европски земји, а неговата приказна е и инспирација и предупредување.
Вели дека тоа е една од подосадните работи, а оваа професија не би ја препорачал на секој кој не е навикнат да биде цел ден во возило.
„Мислев дека е подобро да возам камион ладилник, бидејќи имаше интересни тури. Често одев со брод до Грција, па имаше можност и да се одморам и уживав во тоа“, ја започнува својата приказна Трифуновиќ.
Како возач на камион, Звонко патувал низ Германија, Австрија, Белгија, Франција, Холандија, Грција, Италија, Шведска и Словенија. Заработил околу 2.000 евра месечно, а најважно му било да го зачува човечкото достоинство.
„Ова не е живот достоен за еден човек“, вели тој, меѓутоа: „Верувам дека генерално повеќето луѓе одат во странство за да го направат тоа бидејќи тешкотиите ги принудиле. Да заработат повеќе“.
„Креветите ни беа во ред, но спиете во мал, тесен простор во кабината на камионот. Во лето ако климата е вклучена, камионот е вклучен цела ноќ. Мора да се навикнете на брмчењето, некои луѓе не можат да спијат со тоа, но јас се адаптирав“, вели тој.
Иако има бројни проблеми и подеми и падови со самата работа, она што на интервјуираниот му било најтешко е осаменоста. Како што вели, најмногу му тежело оддалеченоста од семејството.
„Времето поминато во тој камион е неповратно. Не го препознав детето затоа што толку порасна, како да сум отсутен со години“, вели камионџијата.
Седиштето на компанијата, според него, било во Унгарија. По враќањето дома, тој морал да оди таму за да го доврши она што му остана од документите.
“Потоа запознав група луѓе, сите во еуфорија, среќни што возам и работам. И јас бев среќен, но од друга причина – се враќав дома! Тие уште не знаеја што ги чека”, вели Ѕвонко.
Што се однесува до самото работно место, тој нагласува дека со закон е дозволено да се вози три пати неделно по девет часа и двапати по 10 часа. Работното време е 13 часа бидејќи се брои и времето потребно за истовар на робата. Во земјите од ЕУ, ни вели, има забрани, на пример, во сабота се дозволува возење до три часот, а во недела не. Освен ако не возите нешто што е во фрижидер. Генерално нема долго чекање на границата.
„Кога одите во Швајцарија, таму треба да чекате, бидејќи таму оди царинската стока. При влез во државата треба да се регистрира бројот на поминати километри, како и кога излегувате. Понекогаш треба да почекате на бугарско-романската и грчко-бугарската граница Бугарите и Романците можат да ве задеваат ако сакаат, додека не им дадете некој динар, но јас само им велам „нема проблем, навистина немам ништо. Мене ми тече дневницата, па можам да седам на граница 10 дена – искрен е Трифуновиќ Генерално, вели, никаде немал проблеми, но ни раскажува за ситуација со романски полицаец. : Ми кажа како ме фатил радарот, на што му одговорив дека е невозможно кабина, имав кусур пет центи и му ги дадов кога погледна, само ги фрли парите во кабината.
Се случуваат и други несреќи. Така еднаш, тој поминал два часа собирајќи компири додека истоварувал роба бидејќи гајбите во неговиот камион паднале за време на патувањето. Еден од најголемите проблеми, посочува соговорникот, е паркирањето. Неисправности навистина се случуваат, но Трифуновиќ нагласува дека најважна е добрата комуникација со матичната компанија и дека на тој начин проблемите брзо се решаваат.
„Кога еднаш ми се дупна гумата, се обидов да ја сменам, но не можев. Меѓутоа, ако има некаков проблем, се се пријавува во компанијата и брзо доаѓа мајстор. Ако некој ве удри на патот со возило или обратно, „Европскиот формулар е пополнет, сите камиони и фирми се осигурани и не е ништо сериозно, најважно е никој да не се повреди“, вели тој.
Некогаш компанијата ви прави притисок да пристигнете на одредена локација, а најголемиот проблем е паркирањето.
„Често се случува сите паркинзи да се полни, а да не можете многу да го надминете пропишаното време за возење. На компанијата тоа не и е гајле и плаќате казна од околу 500 евра. Потоа треба да се сетите каде е индустриски зони се, затоа што таму беше паркинг простор, исто така, има ограничување на брзината од 60 км/ч на некои автопати, и треба да се свесни за тоа затоа што е лесно да се пречекорува брзината, а потоа да се плати казна. “, додава Трифуновиќ.
Иако неодамна добил понуда од белгиска компанија да вози со приход од околу 3.600 евра, тој нагласува дека повеќе не би тргнал на пат.
„Целиот мој живот го премотав неколку пати во главата. Се сетив на се. Имам добри понуди, но не би се вратил на возење камион“, вели Трифуновиќ.