Connect with us

Економија

Спречете ја евтинфлацијата – тоа е во интерес и на граѓаните, но и на трговците!

Published

on

Цените на поевтините производи за широка потрошувачка повеќе растат од цените на поскапите. Така инфлацијата посилно удира по посиромашните. Тоа е феноменот наречен евтинфлација (cheapflation). Затоа треба конечно да престане оваа хистерија на постојани генерални ограничувања на маржите и на цените и да се прифати предлогот да почне процес на намалување на цените на производите што ги користат семејствата со пониски доходи во секојдневната употреба. Ова е вистинската појдовна точка за секаков дијалог меѓу социјалните партнери по ова прашање. Секаква репресија врз бизнисот е неприфатлива. Наместо тоа, сопствениците на маркетите треба самикте да препознаат дека саморегулацијата е и нивен интерес.

Би сакал сосема накусо да објаснам зошто предлогот на маркетите до Владата – наместо да им се ограничат маржите на сите производи линеарно за 10%, да се разговара за листа на основни прехранбени производи за кои маржите би паднале дури и на 3% – е вистинската насока за излез од хистеријата, во голема мера подгреана од медиумите, во која се препелкаме цели две, ако не и повеќе години.

Ова не би било „мерка“ или договор со ограничено траење од еден месец, како што се предлага, туку тенденција од подолгорочен карактер во насока на стабилизација на пазарот и соборување на инфлацијата.

Најпрво, должам објаснување за кованицата од насловот, која за прв пат е во печат на македонски јазик. Ако ме прашате дали самиот сум ја смислил или некој ми ја кажал ќе ви одговорам дека, сепак, не сум оригинален овој пат. Единствено што направив е да го преведам од англиски зборот „cheapflation“ (евтино+инфлација), кој некои автори го лансираа неодамна, како објаснување на еден феномен забележан глобално, во бројните манифестации на злото наречено инфлација.

По дефиниција, инфлација имаме кога во економијата има општ раст на цените, со што се намалува куповната моќ на парите. Лицата чиишто доходи воопшто, или бавно се приспособуваат за да го следат растот на цените, осиромашуваат побрзо од поимашните.

Е сега, кој е новиот феномен, објаснет од британски економисти (Чен, Ливел и О’Конел) во минатата година, со анализа на движењето на цените во малопродажба во Велика Британија?

Анализата е направена и за други земји. Се испоставило дека цените на поевтините производи во дадени категории пораснале значително повеќе од поскапите примероци од истиот вид во маркетите. Со ова значително се погодени посиромашните слоеви од населението. Згора на тоа и фактот што и цените на храната, која пропорционално зафаќа значителен дел од нивниот расположлив доход, растеа со побрзо темпо од просечниот раст на цените.

Еве неколку примери: посиромашните граѓани секако дека не одат неиспрани, но за тоа во маркетите избираат поевтин детергент. Штедат на цените на средствата за лична хигиена, вклучително и орална. Ги купуваат поевтините шампони, течен сапун, паста за заби и слично. Од храната купуваат поевтини видови леб, ориз, тестенини…

Податоците од Белика Британија покажуваат дека во 2022 година, кога инфлацијата насекаде го беше достигнала својот врв, токму цените на поевтините производи пораснале значително повеќе од поскапите производи во иста категорија.

Кавало и Кривстов (2024) пресметале дека во периодот од третиот квартал од 2021 година до третиот квартал 2023 година, цените на поевтините производи во иста категорија пораснале за 34%, а тие на поскапите за 18% – значи, двојно повеќе!

Економистите нудат повеќе објаснувања за феноменот евтинфлација, со термини кои се туѓи за пошироката читателска публика. Моето објаснување, кое се заснова на верувањето дека пазарот секогаш и секому му го возвраќа ударот, е како што следи.

За време и по пандемијата на ковид-19, низа професии и вработени чиишто примања беа претходно потценети, се виде дека се сепак „есенцијални“ во дадените околности. Станува збор за работни места за кои не е потребно високо образование, во сектори како што се туризмот и угостителството, здравството, одржувањето на домовите, градежништвото и низа услужни дејности. Не беше никаков алтруизам, емпатија кон нив или нешто слично, туку едноставна пазарна логика, тоа што нивните примања, а со тоа и нивната куповна моќ, значително пораснаа, вклучително и како резултат на ад хок зголемувањето на минималната плата.

Секако, ова претставуваше добар развој на настаните, во смисла на намалување на нееднаквоста во доходите. Но, „проклетиот“ пазар си дошол по своето. Зголемената куповна моќ на овие слоеви население, кои традиционално своите потреби ги задоволуваа со поевтини производи, предизвика пораст на цените токму кај оваа класа производи.

Оттаму, зборуваме за евтинфлација (инфлација во цените на традиционално поевтините производи). Со ова нееднаквоста во распределбата на доходите повторно се продлабочува.

И затоа велам дека е добар предлогот да почне процес на намалување на цените на производите што ги користат семејствата со пониски доходи во секојдневната употреба. Ова е вистинската појдовна точка за секаков дијалог меѓу социјалните партнери по ова прашање. Секаква репресија врз бизнисот е неприфатлива и за тоа нема никаква законска ниту морална основа. Нема ниту потреба!

Треба да бидеме свесни за уште една работа. Трговските синџири се бизниси кои дејствуваат врз основа на пазарната логика. Тие не се социјални установи. Со нив, во името на сопствениците-акционери, раководат платени менаџери чијашто судбина е поврзана со нивната успешност во зголемувањето на приходот и на профитот на инвеститорите. Секоја деловна година тие ја започнуваат со строго утвредени таргети за перформансите, кои не им даваат мирен сон.

Ако е така, ќе го послушаат ли советот, овој пат дури и по сопствена иницијатива, да започнат со намалување на цените на стоките за широка потрошувачка, кои ги купуваат нивните верни купувачи со пониски доходи, не само за еден месец, туку како генерална тенденција?

Се надевам дека одговорот ќе биде позитивен. Но, не треба да им се лутиме што ова ќе го направат со зголемување на цените на други производи со повисоки цени, преку еден вид „вкрстени субвенции“. Само на овој начин може да се помири „општествената одговорност“ со пазарната логика!

Имаме неповторлива шанса феноменот евтинфлација да го испратиме во заборав.

Трајко Славески

Економија

МАКЕДОНИЈА ПРИФАЌА И ЦАРИНСКА СТАПКА НУЛА ЗА СТОКИТЕ ОД САД Димитриеска-Кочоска не очекува негативни ефекти врз буџетот од царинската политика на Трамп

Published

on

Министерката смета дека САД направиле грешка со воведувањето царинска стапка за Македонија од 33%, и во однос на висината на царинската стапка од 65%, бидејќи во земјава нема толку висока царинска стапка, освен за одделни земјоделски производи кои не се извезуваат на пазарот во САД.

Министерката за финансии не очекува негативни ефекти од царинската стапка на САД врз македонската економија и буџетот, ниту пак очекува некаква брзи негативни ефекти врз извозот, компаниите и отпуштање на работници.

Според неа, трговската размена со САД е многу ниска и изнесува под 1% од целиот извоз и нема да се почувствува директно влијание.

-Директни ефекти нема да има. Не постои компанија која ќе го зголеми производството преку ноќ за да каже дека нема да увезува репроматеријали поскапи надвор од САД. би прашача сега колку е основано ние дека ќе носиме „Најк“ патики кои се произведени во САД, бидејќи најголемиот дел од нив се прозиведуваат во други земји каде што има евтина работна снага – рече Димитриеска Кочоска.

Таа не очекува ниту големи промени за македонската економија, преку ноќ, и индиректно преку Европската Унија од царините кои ги наметна САД.

– Невозможно е преку ноќ да се случи нешто. Компаниите може да имаат намалено производство, но нема да ги отпуштат вработените на краток рок. Во меѓувреме европските држави ќе се договорат со САД. Во делот на преселба на капиталот нема да има реакција, бидејќи тоа е долг процес, и нема да се случи дека ќе има отпуштање од работа затоа барам да не се крева паника во тој однос– рече Димитриеска- Кочоска.

Таа напомена дека засега има проблем само една компанија која е директно зависна од извозот во САД, но рече дека владата се обидува да ѝ помогне на компанијата.

-Но и таа компанија нема да отпушта работници – рече министерката.

Министерката смета дека САД направиле грешка со воведувањето царинска стапка за Македонија од 33%, и во однос на висината на царинската стапка од 65%, бидејќи во земјава нема толку висока царинска стапка, освен за одделни земјоделски производи кои не се извезуваат на пазарот во САД.

-Цариснките стапки се далеку пониски од 65%. министерството за надворешни работи веќе контактира со администрацијата на САД за да ја појасни состојбата – рече Димитриеска Кочоска.

Таа информира и дека земјава планира да потпише договор за слободна трговија со САД, на што работи Министерството за надворешни работи. Притоа е планирано намалување или сведување на нула на царинските стапки.

-Ќе се види во текот на разговорите за какви царински стапки ќе се разговара, но и царинска стапка од 0% е прифатлива за нас бидејќи нашата трговска размена со САД е под 1% и нема никакво влијание на буџетот – рече Димитриеска Кочоска.

Continue Reading

Економија

Дневен извештај за тргувањето на Македонската берза – 08.04.2025

Published

on

Скопје, 08 април 2025 година – Македонската берза го заврши денешното тргување со вкупен промет од 30.211.214 денари. Индексот МБИ10 забележа пораст од 0,80%, достигнувајќи вредност од 10.117,35 поени.

Динамика на тргување и пазарни движења

Трговскиот ден беше обележан со зголемена активност на официјалниот пазар, при што најголемиот дел од прометот произлезе од акциите на Комерцијална банка и Алкалоид. И покрај стабилноста кај поголемиот дел од хартиите од вредност, одредени компании бележат значителни позитивни или негативни промени во цената на акциите.

Најтргувани акции

● Комерцијална банка АД Скопје (KMB) – промет од 11.354.620 денари, последна цена 28.499 денари, пораст од 1,99%

● Алкалоид АД Скопје (ALK) – промет од 11.139.200 денари, последна цена 26.770 денари, пораст од 1,07%

● НЛБ Банка АД Скопје (NLB) – промет од 2.375.020 денари, последна цена 56.700 денари, пораст од 1,46%

Добитници и губитници на денот

Најголеми добитници:

● Шпаркасе банка Македонија АД Скопје (SPB) – пораст од 3,00%, последна цена 4.223 денари

● Универзална Инвестициона Банка АД Скопје (UNI)– пораст од 2,99%, последна цена 7.158 денари

● Комерцијална банка АД Скопје (KMB) – пораст од 1,99%, последна цена 28,499.00 денари

Најголеми губитници:

● Макстил АД Скопје (STIL) – пад од -3,98%, последна цена 130,00 денари

● Тетекс АД Тетово (TNB) – пад од -2,96%, последна цена 2.523 денари

● Стопанска банка АД Скопје (STB) – пад од -2,81%, последна цена 2.480 денари

Обврзнички пазар

Индексот ОМБ остана непроменет, задржувајќи се на 124,48 поени. Активноста на обврзничкиот пазар беше речиси целосно отсутна, без регистрирани значајни трансакции освен неколку на државни обврзници по номинални цени.

Овој извештај е подготвен врз основа на официјалните податоци од Македонска берза, а е изготвен од Илирика Инвестментс АД Скопје.

Continue Reading

Економија

ПАРИ ОД ДРЖАВАТА ЗА СМЕТКИ ЗА СТРУЈА – СИТЕ ШТО ИСПОЛНУВААТ УСЛОВИ ДА СЕ ПРИЈАВАТ ДО 19 АПРИЛ!

Published

on

pari

Министерството за енергетика потсетува дека е во тек јавниот повик за субвенции за ранливи потрошувачи на енергија, наменет за домаќинства со деца со попреченост и згрижувачки семејства. Финансиската поддршка изнесува 1.000 денари месечно за покривање дел од трошоците за електрична енергија, во период од 12 месеци.

Рокот за пријавување трае до 19 април, односно 30 дена од денот на објавувањето на повикот. Сите заинтересирани кои ги исполнуваат критериумите, треба да аплицираат преку официјалната веб-страница на Министерството за енергетика:

https://www.ea.gov.mk/рок-до-19-април-во-тек-е-пријавувањето-за

За дополнителни информации, отворен е и посебен контакт-маил:

ranlivipotrosuvaci@energy.gov.mk.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Трендинг

Copyright © 2024 Булевар.мк