Connect with us

Економија

Купувачите наместо да шетаат по маркети, ќе ги гледаат цените на интернет, но надвор од системот ќе останат маалските продавници

Published

on

Објавата колку чинат производите на интернет ќе донесе поголема транспарентност и отчетност во работењето на маркетите, но времето ќе покаже дали ќе влијае и врз намалувањето на цените. Микротрговците остануваат надвор од ваквиот информативен систем зашто немаат капацитет за тековно ажурирање на цените.

Одредбата трговците секојдневно да ги објавуваат цените на производите што ги продаваат на нивните веб-страници ќе обезбеди поголема транспарентност, но прашање е дали значително ќе ги намали цените. Според купувачите, ќе им заштеди време за шетање по маркетите, за продавачите ова се само дополнителни обврски и ангажирање на работна сила која ќе се занимава со интернет-страницата и ажурирањето, а државата пак, во ова гледа скратување на можностите за манипулација на граѓаните од трговците и на подолг рок стабилизирање на цените. 

Изгор цени во некои од малите продавници, особено на овошјето и зеленчукот

– Има маркети кои и досега ги објавуваа цените на дел од производите, меѓутоа, на оние што тие мислеа дека е важно да ги објават, а не на сите. Сега ќе имаме прегледност на целиот асортиман. Но, надвор од мрежата остануваат голем дел од микромаркетите кои ги имаме речиси сите во наша близина, односно маалските колонијали кои нема да ги објавуваат цените, а оттаму купуваме барем половина од производите кога немаме време да одиме по маркети – ни рекоа повеќе граѓани со кои разговаравме низ колонијалите. 

Некои од нив сведочат дека има маалски продавници кои набавуваат храна од поголемите маркети и потоа ги продаваат по многу повисоки цени. 

– Најчесто кај нив купуваат повозрасни лица кои немаат сила да одат по големите маркети. Не сите, но има и такви продавници во кои бананите што на пазар се продаваат по 65 денари, тие ги нудат по 90 денари. Лимоните на пазар се 55 денари, а кај нив 90. Откако им наложија барем да ги изложат цените во маркетот, ситуацијата се подобри. Но, за зеленчукот и овошјето немаат изложени цени и има драстични разлики. Исто така, почнаа да отсуствуваат и фискалните сметки. На три-четири трансакции дали ќе ви дадат една фискална сметка – велат купувачи. 

Малите бизниси ќе бидат неконкурентни без објава на цени на интернет

Сопствениците на маалските колонијали кои ги контактиравме не сакаат јавно да зборуваат, но велат дека моменталните состојби се наклонети кон големите маркети и ќе доведат до згаснување на микробизнисите. 

– Ние не можеме да стасаме да ги објавиме цените на рафтовите во маркетите и секојдневно да ги менуваме зашто секој ден има нови промени, а не пак да објавуваме цени на интернет. Во маркетите сме по еден до двајца вработени. За да одржуваме такви веб-страници, ќе ни требаат уште по двајца вработени, а одвај вадиме плата и за еден. На овој начин уште еднаш сме неконкурентни – вели сопственик на маалски колонијал од Прилеп. 

Разлика меѓу микротрговец и трговец на мало

Според Законот за трговски друштва, доколку маркетот брои до десет вработени и во секоја од последните две пресметковни години или во правата од работењето остварил бруто-приход до 50.000 евра во денарска противвредност, спаѓа во категоријата на микротрговец. Тие немаат обврска да ги објавуваат секојдневно цените на производите што ги продаваат на интернет-страница како што налагаат сегашните измени на Законот за заштита на потрошувачите. Одредбата важи за трговците на мало, средно и на големо. Маркетите на мало се оние што задоволуваат еден од трите критериуми: вработени од 50 работници, па нагоре, годишниот приход да им е до 2.000.000 евра или просечната вредност (на почетокот и на крајот од пресметковната година) на вкупните средства (во активата) да е помала од 2.000.000 евра. 

– Практиката за објавување на цените на веб-страниците на маркетите ќе придонесе за поголема транспарентност и полесна споредливост од страна на купувачите. На овој начин купувачите би имале поголем увид врз движењето на цените, споредба на цена/квалитет, можности за користење акциски попусти и сл. За разлика од големите синџири на маркети кои поседуваат доволна информатичка и логистичка поддршка, дискутабилно е воведувањето на оваа практика кај малите продавници кои немаат свои веб-страници, ниту капацитет за тековно ажурирање на цените – вели Димитар Николоски, професор на Економскиот факултет при УКЛО во Прилеп. 

Ристески: Транспарентноста ќе ги стабилизира цените на подолг период 

Заменик-министерот за економија Марјан Ристески вели дека системот со објава на цените е израелски, а веќе е спроведен во Италија, Франција и Хрватска. Тој смета дека покажува голем успех во нормализирањето и стабилизирањето на цените на подолг период, односно да може пазарната економија правилно да ги формулира цените. 

– Со носењето на измената се постигнуваат три главни цели: прво, се зголемува транспарентноста во работењето на трговците, второ, се овозможува фер конкуренција меѓу трговците на мало и големо и трето и најважно, лесен пристап на граѓаните до цените на сите маркети и ќе можат да се информираат и да одлучат во кој маркет ќе ги трошат парите преку споредба на цените. Граѓанинот ќе може да одлучи каде ќе купува некој производ. Има маркети што работат со поголеми маржи, кои имаат повисоки цени и има хард дисконти, маркети кои работат со поголем обрт и помали маржи. Секој може да одбира и со ова граѓаните градат и култура на купување – вели Ристески. 

Измените во Законот стапуваат во сила на почетокот од април, а од нив се изземени микротрговците и трговците поединци.

Економија

Во Дубаи има 52 регистрирани компании од Македонија

Published

on

Македонски компании сè побројни во Дубаи – трговската размена достигнува 52 милиони долари

Сè повеќе македонски компании се позиционираат на пазарот на Обединетите Арапски Емирати, а само оваа година пет нови фирми од земјава станаа членки на Стопанската комора на Дубаи. Вкупниот број сега изнесува 52, што претставува годишен раст од 52 отсто, информираат од Коморите на Дубаи.

Денеска, Стопанската комора на Дубаи беше домаќин на македонска делегација предводена од премиерот Христијан Мицкоски. Од дубајска страна, делегацијата беше предводена од Султан бин Саид ал Мансури, претседател на Коморите на Дубаи – организација која ги обединува трговската, дигиталната и меѓународната комора. Двете страни разговараа за можности за продлабочување на економската соработка и отворање нови инвестиции.

Според податоците на владината прес-служба на Дубаи, трговската размена без нафта помеѓу Дубаи и Северна Македонија во 2024 година достигна 52,2 милиони долари. Во фокусот на разговорите биле новите инвестициски можности, поддршката за македонските компании и зголемување на извозот во различни сектори – од електроника, текстил и возила, до овошје и зеленчук. Од Дубаи, пак, најмногу се извезуваат електронски уреди, медицински инструменти, козметика и спортска опрема.

„Оваа посета е важен чекор напред во нашата заедничка амбиција за подобрување на економската соработка. Подготвени сме да им помогнеме на македонските компании да излезат на глобалниот пазар преку Дубаи“, изјави Ал Мансури.

За време на посетата на Абу Даби, премиерот Мицкоски оствари средба и со претседателот на ОАЕ, шеикот Мохамед бин Заед ал Нахјан. Во разговорите се дискутирало за зајакнување на билатералните односи, со акцент на економската соработка, но и на регионалните и глобалните предизвици. Шеикот потврдил дека ОАЕ останува посветена на градење партнерства со Балканот, како и на поддршка на иницијативи за мир и стабилност преку дипломатија.

Во рамките на посетата беа потпишани и два меморандума за разбирање – еден за економска соработка, а другиот меѓу македонското МНР и Дипломатската академија „Анвар Гаргаш“.

Continue Reading

Економија

Aлкараз и ИФЦ ја прошируваат соработката за развој на ветерниот парк во Штип

Published

on

Компанијата Алкараз (Alcazar Energy Partners -AEP), водечки независен менаџмент на инфраструктурни фондови фокусиран на развој, финансирање, изградба и работа на проекти за обновлива енергија од комунален размер на растечки пазари, потпиша договор за поддршка на развој со Меѓународната финансиска корпорација (IFC), членка на групацијата Светска банка. Договорот му обезбедува на Aлкараз пристап до средства за развојна поддршка за Фаза I од ветерниот парк Штип, најголемиот проект за ветерна енергија во Македонија, зајакнувајќи ја посветеноста на двете страни за мобилизација на приватен капитал за одржлива инфраструктура на стратешки растечки пазари.

Церемонијата на потпишување се одржа на маргините на Самитот за ESG Адриа во Порто, Црна Гора и присуствуваа високи претставници на Владата на Македонија, заедно со Тим Шихан, виш директор во AEP и Патрик Авато, менаџер за енергија и инфраструктура во Европа при IFC.

Фаза I од проектот за ветерниот парк Штип ќе почне со изградба во текот на годинава. Вкупниот инсталиран капацитет, по завршувањето на сите фази, ќе изнесува околу 400 MW. Проектот, кој ќе обезбеди чиста и сигурна енергија за над 100.000 домаќинства и ќе намали емитување на СО2 до 690.000 тони годишно, претставува значаен чекор кон зајакнување на енергетската безбедност и целите за обновлива енергија на Македонија. Вкупната инвестиција се проценува на 500 милиони евра.

Даниел Калдерон, ко-основач и управувачки партнер во Alcazar Energy Partners, изјави: „Нашето континуирано партнерство со IFC е клучно во напредокот на ветерниот парк Штип. Заедно, не само што ја унапредуваме енергетската транзиција, туку и ја поддржуваме економската развојна и долгорочната енергетска безбедност. Очекуваме да испорачаме проект што ќе донесе трајна вредност за заедницата и ќе ги зајакне одржливите амбиции на Северна Македонија.“

AEP моментално напредува со деталниот дизајн на проектот и ангажира водечки инженери, еколошки, правни и социјални советници за да обезбеди усогласеност со највисоките меѓународни стандарди.

Ветерниот парк Штип е првиот проект на AEP во Македонија и ја одразува стратегијата на компанијата за проширување во Западен Балкан, каде што веќе има стекнато портфолио од 1,5 GW на зелени проекти за ветерна и соларна енергија, кои ги поддржуваат националните цели и глобалните климатски заложби.

Патрик Авато, менаџер за инфраструктура и енергија во Европа при IFC, изјави: „IFC и Alcazar Energy Partners имаат изградено стратешко партнерство повеќе од една деценија, соработувајќи на развој на одржливи енергетски проекти во земји во развој. Ветерниот парк Штип е природно продолжение на оваа соработка, насочена кон зголемување на пристапот до достапна и чиста енергија – суштинска за економска конкурентност и раст. Освен што ќе ја зајакне енергетската безбедност на земјата, проектот ја одразува и посветеноста на IFC за поддршка на одржливи енергетски решенија што ги исполнуваат меѓународните стандарди и придонесуваат за праведна енергетска транзиција во регионот.“

Continue Reading

Економија

Дневен извештај за тргувањето на Македонската берза – 15.04.2025

Published

on

Скопје, 15 април 2025 година – Македонската берза денес го заврши тргувањето со вкупен промет од 85.956.865 денари. Индексот МБИ10 забележа минимален раст од 0,02%, достигнувајќи вредност од 10.279,33 поени.

Динамика на тргување и пазарни движења

Берзата овој ден се карактеризираше со значителен промет и засилена трговска активност. Иако индексот МБИ10 остана речиси непроменет, индивидуалните акции покажаа различни насоки. Се забележа позитивно движење кај Реплек и Македонски Телеком, додека неколку банки забележаа пад на вредноста.

Најтргувани акции (по промет)

1. Комерцијална банка АД Скопје (KMB) – 12.131.780 денари, последна цена 28,600.00 денари, промена -0,51%

2. Алкалоид АД Скопје (ALK) – 3.033.680 денари, последна цена 27,350 денари, без промена

3. НЛБ Банка АД Скопје (НЛБ) – 814.00 денари, последна цена 58,000 денари, пораст +0.13%


Најголеми добитници

1. Реплек АД Скопје (RPRK) – пораст од +2,87%, последна цена 16.150 денари

2. Македонски Телеком АД Скопје (TEL) – пораст од +1,55%, последна цена 424 денари

3. НЛБ Банка АД Скопје (NLB) – пораст од +0,13%, последна цена 58.000 денари


Најголеми губитници

1. ТТК Банка АД Скопје (TTK) – пад од -2,58%, последна цена 1.850 денари

2. Комерцијална банка АД Скопје (KMB) – пад од -0,51%, последна цена 28.600 денари

3. Алкалоид АД Скопје (ALK) – пад од -0,17%, последна цена 27.350 денари

Обврзнички пазар

Индексот ОМБ бележи пад од -0,33%, достигнувајќи ниво од 124,40 поени. Иако најголем дел од обврзниците останаа без промена, DO2018/05 се тргуваше по цена од 112,20 денари, а DO2019/15 по 105,30 денари.

 

Тргувањето на 15 април 2025 година беше динамично, со голем број активни хартии од вредност. Реплек предводеше по добивка, додека ТТК Банка и Комерцијална банка забележаа значителен пад. Вкупниот промет беше силно зголемен во споредба со претходните денови.

Овој извештај е подготвен врз основа на официјалните податоци од Македонска берза, а е изготвен од Илирика Инвестментс АД Скопје.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Трендинг

Copyright © 2024 Булевар.мк