Авторскиот тим зад претставата е главно македонски: Сашо Димовски (автор на текстот и драматург), Сашко Костов (музика), Сергеј Светозарев (сценографија и видеодизајн), Раде Василев (костимографија), но копродукцијата овозможи вклучување на целосна корејска актерска екипа, со признати имиња на локалната сцена: Ким Чоин, Ким Сеонг-ми, Чои Минхјок, Јанг Мин Ки и Ха Џин. Двете премиерни изведби на претставата „Приказната на Електра“, публиката во Инчеон, Јужна Кореја, ги испрати со стоечки овации… Македонската публика претставата ќе ја види на затворањето на „Охридско лето“ на 20 август
„Приказната на Електра“ од Сашо Димоски, во режија на Дејан Пројковски, е првата македонско-јужнокорејска театарска копродукција чија премиера се случи на 26 јули во Инчеон, Јужна Кореја, а која публиката во двете изведби ја испрати со стоечки овации. Претставата беше дел од програмата на Националниот театарски фестивал и привлече големо внимание на корејската културна јавност.
Станува збор за современа интерпретација на античкиот мит за Електра, во која јазикот на телото, минималните дијалози и прецизната визуелна естетика создаваат универзален сценски израз. Темите за семејството, насилството, меморијата и судбината се обработени низ емотивно концентрирана и визуелно изнијансирана форма, својствена за естетиката на Пројковски и Димоски, веќе докажана на неколку меѓународни театарски проекти.
Со ова, Дејан Пројковски стана првиот македонски режисер што поставил театарска претстава во соработка со национални институции во Јужна Кореја.
– Работата со корејски уметници беше вистински предизвик – не само поради јазикот, туку и поради нивниот прецизен и визуелно рафиниран пристап кон театарот. Но токму затоа, кога ќе успееш да се разбереш без зборови, сфаќаш дека темите што ги носи оваа претстава се навистина универзални. Тука престануваат да важат сите бариери и ограничувања што ни се наметнуваат во животот“, вели режисерот Пројковски.
Продукцијата е резултат на соработка помеѓу Театарската асоцијација на Јужна Кореја, Националниот театарски фестивал „Инчеон“ и Артема – театарска лабораторија. Овој формат на копродукција овозможи вклучување на целосна корејска актерска екипа, селектирана преку национален кастинг, во која настапуваат признати имиња на локалната сцена: Ким Чоин, Ким Сеонг-ми, Чои Минхјок, Јанг Мин Ки и Ха Џин.
Авторскиот тим зад претставата е главно македонски: автор на текстот и драматург е Сашо Димовски, Сашко Костов (музика), Сергеј Светозарев (сценографија и видеодизајн), Раде Василев (костимографија). Кореографијата е на Кјонг Џаеми Рјуи, дизајнот на светло на Џеонгсу Ли, а продукциското водство го потпишуваат Џинион Јун и Хје Јеонг Чунг. Асистент на режисерот е Мари Шин, а уметнички директор Џеонг Ву Сон.
– Ми значи што една ваква соработка и продукција покажува дека и во глобален контекст, македонските културни професионалци можат да бидат препознаени како партнери со висока естетика и став. Тоа не е чест случај, и токму затоа секоја ваква можност носи вредност и остава простор за идни соработки, додава Пројковски.
Филозофскиот факултет во Скопје празнува 105 години инспирација и образование
Големата сала на Македонската филхармонија денес ќе биде епицентар на македонската интелектуална историја. Со свечена академија, Филозофскиот факултет одбележува 105 години постоење — импозантен јубилеј на институцијата која ја постави темелната плоча на високото образование во земјава.
Пред присутните ќе се обратат клучните фигури на образовниот систем: министерката за образование и наука, Весна Јаневска, ректорката на УКИМ, проф. д-р Биљана Ангелова, како и деканот на факултетот-домаќин, проф. д-р Оливер Бакрески. Овој настан не е само прослава, туку и поклон пред традицијата на првата единица на скопскиот универзитет, која веќе повеќе од еден век е симбол на македонскиот стремеж кон знаење и наука.
Денешниот ден е резервиран за чествување на столбот на македонската едукација. Во срцето на Скопје, под сводовите на Македонската филхармонија, Филозофскиот факултет со свечена академија ќе ги одбележи своите 105 години. Како прв факултет во рамките на Универзитетот „Св. Кирил и Методиј“, тој останува живиот доказ за институционализацијата на македонската наука.
Говорницата ќе ја споделат министерката Весна Јаневска, ректорката проф. д-р Биљана Ангелова и деканот проф. д-р Оливер Бакрески, кои ќе се осврнат на значењето на овој факултет како лулка на интелектуалната елита низ децениите.
Во вечнo сеќавање: Гоце Николовски, гласот што ја обележа македонската народна песна
Постојат гласови кои едноставно пеат песни, но постојат и оние, ретките, кои низ нотите ја испишуваат историјата на еден народ. Гоце Николовски, роден во 1947 година во Скопје, не беше само пејач – тој беше музичкиот амбасадор кој на Македонија ѝ го подари нејзиниот неофицијален завет, вечната „Бисер балкански“.
Неговиот музички пат започнува во Ниш, каде како 16-годишно момче ја освојува публиката во култната емисија „Максиметар“. Иако денес го паметиме по изворниот мелос, Николовски своите корени ги влече од поп-рок сцената. Како дел од групите „Рубинси“ и легендарните „Далтони“, тој со хитот „Рука од сна“ стана препознатлив лик на југословенската сцена, најавувајќи го вокалниот капацитет кој допрва ќе ечи низ Балканот.
Вистинската пресвртница и врвот на неговата кариера се случија на сцената на Фолк фест Валандово во 1990 година. Во предвечерјето на распадот на Југославија, Николовски ја отпеа „Бисер балкански“ – песна која во истиот миг престана да биде обична фестивалска композиција и стана национален симбол.
Додека државата чекореше кон својата независност, народот во неговиот глас препозна надеж, гордост и идентитет. Во дијаспората, оваа песна се слушаше во став „мирно“ како државна химна, а самиот Гоце оттогаш, па засекогаш, стана познат како „Балканскиот бисер“.
Иако неговиот опус ги вклучува емотивните „Серенада“, „Приказна за Ангелина“ и „Запејте сите ангели“, неговата слава го надмина океанот. Во Австралија и Канада, Николовски беше повеќе од музичар – тој беше жива врска со татковината. За својот придонес кон македонската заедница, тој ја доби честа да биде почесен граѓанин на Аделаида и го прими „клучот на градот“ од тамошниот градоначалник.
Во 2000 година, „Бисер балкански“ беше официјално прогласена за песна на векот во Македонија. Иако неговиот физички пат заврши, наградите за животно дело кои му беа доделени постхумно само го потврдија она што народот одамна го знаеше: Гоце Николовски е еден од столбовите на македонската музичка меморија.
Неговите песни денес не се само рефрени за забава, туку потсетник на тешките времиња, на издржливоста и на нескршливиот македонски дух кој продолжува да живее низ секој отпеан стих.
Преспа открива тајни: 11 нови археолошки локалитети во светлото на денот
Додека водите на Преспанското Езеро тивко се повлекуваат, тие пред светот откриваат вековни тајни кои ја редефинираат македонската историја. Под превезот на милот и езерската тишина, археолозите го лоцираа она што до вчера беше само претпоставка: 11 досега непознати средновековни локалитети, меѓу кои блеснува вистински историски бисер – благороднички имот кај селото Наколец, прв од ваков вид документиран во нашата археологија.
Она што го прави ова откритие на тимот од Завод и музеј – Битола и организацијата „Љубојно“ револуционерно, не е само архитектурата, туку и неверојатната сочуваност на секојдневието. Благодарение на специфичните услови во езерското дно – средина без кислород – времето како да застанало за предметите од 14 век: дрвени алатки и чешли кои изгледаат како штотуку да биле оставени, остатоци од дрвена палисада која го штитела имотот и други ретки конструктивни елементи кои вообичаено исчезнуваат со вековите.
„Ова е исклучително важен момент. За првпат систематски навлегуваме во археологијата на езерото и откриваме слоеви кои досега биле целосно непознати“, истакнува раководителот на подводниот тим, Орданче Петров.
Истражувањата во рамки на проектот ACT4PRESPA донесоа и научен пресврт. Иако живееле на самиот брег, првичните анализи сугерираат дека тогашните заедници повеќе биле свртени кон обработка на земјата отколку кон риболовот. Дополнително, географската слика на минатото е поинаква од денешната – податоците говорат дека во тој период езерото зафаќало значително помала површина.
Д-р Мери Стојанова, координаторка на проектот, е децидна: ова не е само локален успех. Пронајдоците имаат тежина која одекнува во балкански и европски рамки. Додека керамиката и металот веќе се во рацете на битолските конзерватори, највредните органски наоди отпатуваа за Германија. Во престижниот Центар за археологија во Лајбниц, со врвна технологија ќе се дешифрираат последните детали од животот на средновековните Преспани.
По една година интензивни анализи и конзервација, јавноста ќе има можност да ги види овие предмети „очи во очи“. Преспа не е само природен рај, туку и огромен музеј под отворено небо кој допрва ќе го развива својот потенцијал за културен туризам.