Connect with us

Европа

Ликот на Свети Наум се појавил на икона од 18 век на југот во Унгарија – го насликале Македовласите во унгарското царство (Фото)

Марта Наѓ, византолог и професорка на универзитетот „Дебрецин“

Професорката Марта Наѓ зборува по повод шестиот меѓународен филмски фестивал „Богородичен покров“, поддржан од Вишеградскиот фонд, кој се одржа неодамна кај нас. Тоа што посебно импресионира во работата на Наѓ, византолог и професорка на универзитетот „Дебрецин“ во Унгарија, е нејзината мисија. Преку нејзините истражувања на историските артефакти, таа им помага на етничките малцинства во Унгарија да си го зачуваат идентитетот. Забележлив е и нејзиниот придонес за македонскиот народ преку научноистражувачката работа посветена на Св. Наум и неговиот култ во Унгарија, кој е прв и единствен труд од ваков вид во светот.

Како се случи да почнете да истражувате за Свети Наум?
– Се сретнав со ликот на Св. Наум пред повеќе од 25 години, кога правев истражувања во Српската православна црква, лоцирана на југот на Унгарија во Ходмезовашархели. Светецот од Охрид се појави на голема хагиографска икона од крајот на 18 век. Насликан е во полна големина, а во заднината се настани од неговиот живот, лекувања, чуда што ги направил. Сликарот на иконата бил од Москополе (денес Воскопој, Албанија), бил член на тајфа што сликала икони и фрески во Унгарското Царство. Се вљубив во таа икона на Св. Наум. Од тоа време ги собирав неговите цртежи и го студирав неговиот живот. Во 2012 издадов книга со наслов „Култот на Св. Наум од Охрид во Унгарија, како манифестација на сочувувањето на етнички идентитет“. Претходно приредив изложба со сто предмети посветени на 1.100-годишнината од упокојувањето на Св. Наум: икони, резби, текстил, релјефи, емајли. Во септември лани приредив уште една изложба со наслов „Св. Наум од Охрид во унгарската современа уметност“.

Кои се најстарите портрети на Св. Наум и каде може да се најдат во Унгарија?
– Во средновековието култот на Св. Наум процветал во неговиот манастир и околу него. Во 18 век, тој култ бил пренесен во Унгарското Кралство од Ароманите, или како што се нарекувале во унгарските архиви, „Македовласи“. Тоа е етничка група што потекнува од домородните народи на Балканот, Тракијците и Илирите, од една страна, и римските освојувачи од друга. Македовласите донеле со себе во Унгарското Царство икони што го претставувале Св. Наум како најпознат светец во нивната татковина. Сликари, најчесто од македовлашко потекло, биле назначени да го насликаат светецот од Охрид. Тоа бил зографот Митрофан, автор на големата хагиографска икона. На една од граничните сцени од таа икона се јавува Св. Наум како монах заедно со Св. Антониј. Таа икона била насликана во раниот 18 век за црквата „Ракеве“. Тоа е најстарата икона што го претставува охридскиот светец во Унгарија. Во текот на целиот 18 век и на почетокот на 19 век, се правеле икони, фрески, резби и цртежи со неговата претстава.

Како култот на Св. Наум придонесува за зачувувањето на етничкиот идентитет на Македонците во Унгарија?
– Православните емигранти сместени во Унгарското Царство во текот на вековите се асимилирале во мнозинското општество. Денес во Унгарија живеат Срби, Романци, Грци, Бугари и унгарски православни луѓе како православни етнички малцинства. Во скорешната територија во Унгарија тие имаат 63 цркви и 11 капели што функционираат. Како дел од литургијата во Кондакот и Тропарот посветени на Св. Наум, православните верници го чествуваат во неговиот летен ден. Можеме да кажеме дека култот на Св. Наум во денешна Унгарија придонесува за зачувувањето на православната вера воопшто.

Од кои делови и кога Македонците имигрирале во Унгарија?
– Македовласите дошле во Унгарското Кралство главно во текот на 18 век откако нивниот најважен град Москополе бил разурнат од османлиските сили во 1788 г. Доаѓале и по воден пат, по Дунав, и по копно. Во Трансилванија се појавиле два века порано, во 16 век, формирале колонии во градови на раскрсници, централни на транзитни линии, како Токај, Мишколц, Ѓонѓос, Кешкемет Ујвидек (денес Нови Сад). Нивната миграција била од толку голем опсег што градскиот совет на Дебрецин ја изразил следнава поплака во еден од своите предлози: „Во рамките на краток период, ќе мора да се бара Унгарија во рамките на Унгарија, и нашата слатка татковина ќе воздивнува чудејќи се како се претворила од Унгарија во Македонија“.

Кои се најважни иконографски претстави во историјата?
– Во делата, Св. Наум бил насликан и во источен (икони, фрески) и во западен (резба, слики во масло) католички стил. Вкупно 42 претстави му биле посветени на светецот од Охрид. Во 1726, Власите од Мишколц воспоставиле капела во чест на Св. Наум и може да се претпостави дека Македовласите што живееле во Ѓонѓос исто си ја посветиле црквата на Св. Наум. Најголем број од претставите за Св. Наум се зачувани во овие цркви. Но и други православни цркви зачувале негови претстави, како Ходмезоваршахели и Пешта. Денес најголем број од иконите на Св. Наум се изложени во православните музеи во Сентандреј, Кечкемет, Мишколц. Фрески што го претставуваат Св. Наум може да се видат во црквите во Ракева и во Шекесфехервар. Две резби од 1743 г. од Христофор Жефар(ович), нашироко познат мајстор од периодот и регионот, се многу над делата од периодот и се полни со содржина и со висок квалитет. На нив може да се види и македонскиот пејзаж, градот Москополе, езерото во Охрид, манастирот основан од Св. Наум и населбите (Пештани, Заум, Подградец) што го опкружуваат манастирот. Резбарот ги засилува врските на Македовласите кон нивната не сакајќи заборавена татковина и помага во зачувувањето на нивниот етнички и религиозен интегритет. Резбите на Жефар одиграле особено значајна улога во култот на Св. Наум. Пред да се појават тие, култот на Наум бил ограничен на околината на охридскиот манастир. Резбите на Жефар ја кренале таа традиција многу над локален култ.

Дали култот на овој светец се негува во други земји со доминантна католичка и други религии?
– Јас работам во универзитетот „Дебрецин“ во Унгарија. Според тоа што јас го знам, Унгарија е единствената западнокатоличка земја во која се негува култот на Св. Наум.

Дали Св. Климент и Св. Наум биле родени браќа, има ли нови податоци по ова прашање?
– Св. Наум бил еден од седмочислениците, како ученик и сопатник на словенските апостоли, Кирил и Методиј. Учениците ги придружувале своите господари на нивната мисија во Моравија, Рим, Панонија. Но откако стигнале на дворот на бугарскиот цар, изворите не кажуваат ништо за нивната поврзаност. Може да биле многу блиски пријатели. Климент служел на погребната церемонија посветена на Св. Наум во манастирот во Охрид во 910 г.

Има ли луѓе во Унгарија што го носат името Наум, се слави ли неговиот ден во вашата традиција?
– Православните етнички групи во Унгарија го слават во нивните литургиски практики, исто како што правеле и во 18 и раниот 19 век. Досега не сум сретнала православен верник во мојата земја што го носи името Наум. Благодарение на мојата книга, култот во Унгарија е оживеан. Уметниците сликаат икони, прават релјефи и емајли посветени на светецот од Охрид. Пред неколку години, исто така, беше оформен хор „Св. Наум“ во црквата во Мишколц.

Зорица Соломан Костовска, основачка на фестивалот „Богородичен покров“ – текст од весникот НоваМакедонија.

Европа

Претседателот Зеленски оствари средба со папата Лео XIV додека продолжува да ја обезбедува меѓународната поддршка за мировните преговори

zelenski

Украинскиот претседател Володимир Зеленски денес одржа 30-минутна дискусија со папата Лео XIV во папската резиденција во Кастел Гандолфо, за време на неговата посета на Италија. Овој состанок се случува во клучен момент, кога Киев интензивно бара поддршка од меѓународните партнери, истовремено навигирајќи низ чувствителниот дипломатски терен обликуван од најновиот американски притисок за постигнување спогодба.

По средбата, Ватикан издаде соопштение во кое се наведува дека „Светиот Отец ја повтори потребата за продолжување на дијалогот.“ Разговорите, исто така, вклучуваа и „прашањата за воените заробеници и потребата да се обезбеди враќање на украинските деца кај нивните семејства.“ Папата Лео, познат по неговиот повик за „праведен и траен мир“ и постојаната поддршка за Украинците, претходно сигнализираше подготвеност на Ватикан да биде домаќин на преговори.

По состанокот со папата, Зеленски е предвиден да се сретне со италијанската премиерка Џорџа Мелони подоцна во текот на денот. Оваа италијанска станица доаѓа по разговорите со британскиот премиер Кир Стармер и други лидери во Лондон на 8 декември, проследени со средби во Брисел со генералниот секретар на НАТО, Марк Руте, и високи функционери на Европската унија.

Дипломатските напори на Киев се засенчени од загриженоста на европските лидери поради нивното наводно исклучување од разговорите центрирани околу нацрт-планот на САД и Русија. Овој план, кој наводно бара опсежни отстапки од Киев, предизвика голема вознемиреност во главните градови на ЕУ.

Во изјава за Блумберг, украинскиот претседател потврди дека преговорите со Вашингтон сè уште зависат од „чувствителни прашања“, вклучувајќи ги безбедносните гаранции и идниот статус на источните украински региони.

Во меѓувреме, Брисел останува поделен околу американските идеи за постапување со замрзнатите руски средства. Белгија, каде што се чува најголемиот дел од овие фондови, продолжува да се спротивставува на предлозите за нивно пренасочување кон Украина. Иако германскиот канцелар Фридрих Мерц и претседателката на Европската комисија, Урсула фон дер Лајен, одржаа „конструктивни“ дискусии со белгискиот премиер Барт Де Вевер на 5 декември, не е потврдена никаква промена во позицијата на Белгија.

Секретарот на Советот за национална безбедност и одбрана на Украина, Рустем Умеров, минатата недела ја посети САД за да продолжи со ревидирање на планот поддржан од САД. Паралелно, американските пратеници Стив Виткоф и Џаред Кушнер продолжуваат со сопствени контакти, иако нивната средба со рускиот претседател Владимир Путин во Москва на 2 декември заврши без пријавен напредок.

Официјалните лица од Кремљ јасно ставија до знаење дека Русија сè уште одбива да направи компромис во однос на нејзините основни барања, вклучително и блокирање на патот на Украина кон НАТО и инсистирање на целосно повлекување од делови на Доњецката Област – услови кои Киев категорично ги отфрла.

Continue Reading

Европа

Орбан со пофалба за Анкара: „Животот во Европа би бил хаос без турската политика, без Турција ќе нѐ проголташе нелегалната миграција

Од Анкара денес, унгарскиот премиер Виктор Орбан испрати остра порака до Европа, предупредувајќи дека „Европа ќе се удави во нелегална миграција ако не беше Турција“.

За време на неговата посета, Орбан ја истакна клучната улога на Турција како последна брана, тврдејќи дека Анкара „запира стотици илјади луѓе секоја година, а милиони се спречени да продолжат кон Европа“.

На платформата Х, тој јасно изјави: „Унгарија стои со Турција за да се препознаат достигнувањата на Анкара“.

Унгарскиот лидер не штедеше зборови во благодарноста кон турскиот претседател Реџеп Таип Ердоган, лично заблагодарувајќи му се за миграциската политика на земјата.

„Ја користам оваа можност да му се заблагодарам на претседателот Ердоган за неговата миграциска политика. Ако Анкара не ја заштитеше Европа и не беше бариера за Унгарија од југ, животот во Европа ќе беше неподнослив. Турција го запре сето тоа и во име на Унгарија ви благодарам“, рече Орбан.

Посетата не беше само политичка реторика; таа кулминираше со потпишување на неколку клучни договори во витални области како што се воздухопловството, безбедноста, технологијата, културата и образованието.

Значаен е договорот за формирање на Заедничка група за планирање – нов механизам дизајниран за поинституционализиран пристап кон билатералните и глобалните предизвици.

Како доказ за растечката економска амбиција, Турција и Унгарија ја обновија својата цел за обемот на трговијата, катапултирајќи ја од претходните шест милијарди на импресивна цел од 10 милијарди долари. Ова ја сигнализира намерата на двете земји значително да ги зајакнат економските врски.

Continue Reading

Европа

Чешкиот претседател го именува Бабиш за нов премиер: Чешка влегува во нова политичка ера

andrej babis

Чешкиот претседател Петар Павел денес официјално го именуваше Андреј Бабиш за нов премиер, со што лидерот на партијата АНО се враќа на чело на Владата по четиригодишна пауза. Свечената церемонија на именување се одржа во Прашкиот замок.

Ова назначување означува влегување на Чешка во период на значителни политички промени, со оглед на најавениот состав на новата влада. Бабиш потврди дека неговиот кабинет ќе биде формиран од коалиција на десничарски партии, вклучувајќи ги Freedom and Direct Democracy (SPD) и Motorists for Themselves.

Во својот говор, претседателот Павел јасно порача дека очекува новата влада да ја задржи стратешката ориентација на земјата кон Европската Унија и НАТО, нагласувајќи го значењето на оваа стабилност, особено во контекст на зголемените безбедносни ризици во регионот. Тој апелираше до новите власти да дејствуваат „одговорно и во интерес на долгорочната стабилност на државата“.

Сепак, Андреј Бабиш најави поинаков пристап кон неколку клучни политички прашања. Новата влада ќе се фокусира на „заштита на националните интереси“ и преразгледување на постојните позиции кон: Политиката кон Украина, миграцијата и енергетските и климатските обврски на Чешка

Со враќањето на Бабиш на функција, повторно се активираа прашањата во врска со неговата бизнис-империја „Агроферт“ (Agrofert) и можните судири на интереси. Во обид да обезбеди транспарентност и да се дистанцира од директното управување за време на неговиот мандат, премиерот најави дека групацијата ќе биде префрлена во траст-фонд.

Чешка влегува во нова политичка фаза која внимателно ќе се следи, како во земјата така и во Брисел, особено поради можноста за промени во надворешната политика и односите со Европската Унија.

Continue Reading
Advertisement

Advertisement

Advertisement
Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Трендинг