Во доменот на фитнесот и губењето на килограмите, одењето често останува незабележано како моќно средство за губење килограми.
Многу луѓе веруваат дека им требаат ригорозни рутини за вежбање или членство во теретана за да ги видат резултатите, но редовното пешачење може да игра значајна улога во успешната стратегија за слабеење. Едноставноста на оваа активност ја прави достапен за сите возрасти и нивоа, но дали тоа всушност ви помага да изгубите тежина? Одговорот е да – со постојаност, правилно темпо и внимание на исхраната.
Како пешачењето согорува калории?
Одење е аеробна вежба која согорува калории со зголемување на отчукувањата на срцето и ангажирање на мускулите низ телото, особено на нозете и јадрото. Иако можеби нема да согорувате толку многу калории во минута како тренинзите со висок интензитет како трчање или возење велосипед, пешачењето е поодржлива активност со помало влијание. За секои 30 минути брзо одење, можете да согорите приближно 150-200 калории, во зависност од факторите како тежина, возраст и брзина.
Со текот на времето, овие калориски дефицити може да се надополнат. Кога се комбинира со урамнотежена исхрана, редовното одење може да придонесе за постепено губење на тежината за 1-2 килограми неделно. Ова може да изгледа скромно, но бавното, стабилно губење на тежината често е полесно да се одржува на долг рок во споредба со поекстремните пристапи.
Одење и согорување на маснотии
Одењето со умерено темпо може да ги искористи резервите на маснотии за енергија. Додека одите со брзо темпо (околу 3 до 4 километри на час), вашето тело користи комбинација од складирани јаглени хидрати и масти за гориво. Согорувањето на мастите се интензивира при подолготрајно одење, особено ако се прави постојано.
„Зоната на согорување маснотии“ обично се јавува кога пулсот е 50-70% од својот максимум. Овој опсег може да се постигне со одење со умерен интензитет. Меѓутоа, побрзото одење, вклучувањето интервали или додавањето мали наклони може да го зголеми согорувањето на калориите, зголемувајќи го губењето на маснотиите со текот на времето.
Психолошки придобивки и долгорочно придржување
Една од клучните предности на пешачењето како метод за слабеење е неговата пристапност и леснотија. За разлика од тренинзите со висок интензитет кои можат да доведат до претеран напор или повреда, пешачењето е активност со мал ефект што лесно може да се интегрира во вашата дневна рутина. Можете да пешачите каде било – на лента за трчање, во парк, па дури и додека трчате. Бидејќи тоа е нежна активност, полесно е да се придржувате на долг рок, што е од суштинско значење за одржливо губење на тежината.
Покрај тоа, пешачењето има бројни придобивки за менталното здравје. Го намалува стресот, го зголемува расположението преку ослободување на ендорфин, па дури и може да го подобри сонот. Овие психолошки засилувања придонесуваат за подобро целокупно здравје, што индиректно го поддржува губењето на тежината со намалување на емоционалното јадење или грицкањето поврзано со стрес.
Совети за одење за губење на тежината
Доследноста е клучна: Потрудете се да пешачите најмалку 30 минути брзо одење 5 дена во неделата. Колку сте поконзистентни, толку подобри резултати.
Зголемете го интензитетот со текот на времето: постепено додавајте брзина, времетраење или напор (како одење по угорнина) за да го предизвикате вашето тело и да согорите повеќе калории.
Комбинирајте се со здрава исхрана: самото пешачење нема да резултира со значително губење на тежината ако не е поврзано со урамнотежена диета контролирана со калории. Фокусирајте се на целосна храна, немасни протеини, здрави масти и јаглени хидрати богати со влакна.
Вклучете тренинг за сила: додека пешачењето е одлично за кардиоваскуларното здравје и согорувањето на калориите, комбинирањето со вежби за сила (како чучњеви со телесна тежина, скокање или тренинг со отпор) може да помогне да се изгради чиста мускулна маса. Мускулите ја зголемуваат стапката на метаболизмот во мирување, помагајќи ви да согорите повеќе калории дури и кога сте во мирување.
Нашите источни соседи откако хоспитализира и лекуваа 15 повредени од трагедијата, а бугарски пратеник собра и донираше 40.000 евра, сега уште една донација.
Бугарската фондација Гората.бг на Болницата во Кочани донираше медицински концентратори на кислород, медицински инхалатори, медицински уреди за мерење на крвен притисок – механички, медицински уреди за мерење на крвен притисок – дигитални, медицински дигитални термометри, медицински стетоскопи, антидекубитални душеци и медицински пулс оксиметри.
Факт е дека сѐ до појавата на овој АБЕЦЕДАР, македонското дете немало буквар, учебник, па и книга од кои можело да се описменува, да научи да чита и воопшто да чита на својот мајчин, македонски народен јазик.
Весна Мојсова-Чепишевска**
Во светлината на неколку јубилеи за македонистиката чувствувам и радост, но и ослободување што можам пред своите колеги од двете страни на границата, македонската и грчката, да зборувам за тоа што значи и колку значи излегувањето на една мала по страници (само 40), но голема по значење, книга-буквар во Грција.
Имено, годинава, и тоа точно во мај, се навршуваат 100-те години од излегувањето на првиот буквар на македонски народен јазик за македонското национално малцинство во тогашна Грција под наслов АБЕЦЕДАР, подготвен од специјална комисија на тогашната грчка влада (Папазахариу, Сијакцис и Лазару), под меѓународно покровителство на „Друштвото на народите“ во Женева. Овој буквар е отпечатен во Атина во мај 1925 на лерински (леринско-битолскиот) народен говор со специјално приспособена латинична азбука и со нагласено фонетски правопис. А само по дваесет години, исто така во мај (5 мај 1945) се усвојува македонската азбука со што се кодифицира македонскиот јазик. Истата година, на 7 јуни излегува и првиот Правопис на македонскиот јазик. Истата година излегува и првиот БУКВАР на стандарден македонски јазик по кои учат малите Македончиња во новата учебна година во слободна Македонија.
Факт е дека сѐ до појавата на овој АБЕЦЕДАР, македонското дете немало буквар, учебник, па и книга од кои можело да се описменува, да научи да чита и воопшто да чита на својот мајчин, македонски народен јазик. Во тој контекст може да се споменат само два примера, едниот на Јордан Хаџи Константинов – Џинот, а другиот на Григор Прличев.
Важен настан од времето на учителската работа на Џинот, вели Блаже Конески, е „Таблица перваја“, потпишана со неговите иницијали, чија појава се случува некаде околу 1840 година. Тоа е еден практичен школски текст, сличен на многубројни тогашни т.н. „таблици“ што се во употреба по училиштата во Грција, Романија, Србија, Бугарија, како и кај нас во текот на повеќе децении од XIX-от век или како што потенцира Ванчо Тушевски: „Таблицата беше на мода и според неа се учеше во многу училишта на Балканот. “ (2003: 227, означеното е мое). Инаку, „таблицата“ на Џинот „содржи најголем дел мисли извлечени од „Ижица“ на Д. Обрадовиќ, и тоа од Част I Ижичини дарова“ (1973: 21)[1]. Појавата на „Таблица Перваја“ Конески ја смета како почеток на една нова епоха во развитокот на македонската просвета и писменост во XIX-от век.
Од друга страна, го имаме искуството на Прличев. Збирката поезијата за деца под наслов „Воспитание и дванадесет песни за деца“ („Воспитание или 12 н’равствени песни“) што Прличев ја подготвувал за објавување уште во 1872 година доживува неуспех. Таа никогаш не излегува од печат. Но, стои високото мислење што го има Прличев „за воспитната улога на поезијата, ставајќи ја над филозофијата и науката“ (Друговац, 1996: 19, означеното е мое), со што ја актуелизира дидактичноста на поезијата за деца во неговото време. Во овој контекст, на Прличев треба да гледаме како на еден потенцијален поет за деца, како што тоа се Јован Јовановиќ-Змај кај Србите, Иван Филиповиќ кај Хрватите или Антон Мартин Сломшек и Фран Левстик кај Словенците. И покрај тоа што Прличев во овие песни за деца не е поетски уверлив, зашто не е естетски сугестивен, тој го има мотивот. Но, вториот Хомер нема поетски здив за да го облагороди тој мотив со култивиран исказ и адекватна форма. Сепак, Прличев треба да го читаме „како прв македонски поет за деца“ (Друговац, 1996: 27, означеното е мое).
Проф. д-р Весна Мојсова-Чепишевска за АБЕЦЕДАР-от на Научната трибина „Книжевниот и интеркултурниот превод како динамика на премини на границите“
Имајќи ја предвид оваа скромна претходница факт е дека излегувањето на македонски буквар насловен како АБЕЦЕДАР е историски чин за нас Македонците. Оваа година како фототипно издание може да го има секој од нас во својата библиотека благодарение на Матица македонска. Мојот поглед кон ова издание е насочен кон можноста овој АБЕЦЕДАР да се исчита и како прв буквар и како прва книга за деца на македонски народен јазик (без притоа да се прави некоја јазична анализа).
Буквите се подредени од „а“ преку првите согласки (б/b, в/v, к/k, д/d, м/m…) и самогласки (e/e, и/i, о/о, у/u…) за да може да се прочитаат и да се напишат првите зборови (двосложни) и првите реченици, едноставни од два или неколку збора, како: „баба вика / baba vika“ (2025: 8) или „бабо вика бебе / babo vika bebe“ (2025: 9), или „детето има топка / déteto ima topka“, но и „тетка вика тука детето / tetka vika tuka déteto“ (2025: 14), па сѐ до оние гласови што се предадени како дифтунзи (Ѕ = DZ, Џ = DŽ, Ќ = КЈ, Ѓ = ГЈ …) како во речениците: „Ѕидот је висок / Dzidot je visok“ (2025: 30), „вечер имаме голем џумбуш / večer imame golem džumbuš“ (2025: 31). Притоа авторите на букварот внимавале да го означат и акцентот кај третосложните зборови кој треба да е на првиот слог. И тоа е во правец на правилниот изговор и правилното читање. Како се учат буквите, така речениците стануваат и поголеми и побројни кои кон крајот прозвучуваат и како мали текстови, како на пример: Јагнето паси во ливадата. Митре јаде јаболко и си касна јазикат. / Jagneto pasi vo livadata. Mitre jade jábolko i si kasna jázikat.“ (2025: 22). Букварот ја почитува и потребата од илустрација која функционира како диптих со самата буква и со самиот збор кој почнува на таа буква или се врзува со таа буква. Впрочем, детето, така (преку визуализацијата) полесно и побрзо ги учи самите букви и побрзо почнува да чита.
На крајот се дадени сите букви (за сите гласови од македонскиот јазик т.е. од леринско-битолскиот говор) како можна основа за идната македонска азбука, па и за некоја бушава/игрива азбука како онаа на Горан Стефановски.
Букварот продолжува со едноствани објаснувања на некои основни граматички категории (како заменки, заменски придавки, прилози за место и за време, заповеди т.е. заповедниот начин и сегашното време).
Сосема на крај АБЕЦЕДАРОТ се затвора со малата и многу значајна ЧИТАНКА која е составена од осум текста. Тие може да се читаат и како први текстови наменети за децата, како мали четива или кратки раскази напишани на тој лерински говор или на македонски народен јазик. Кога се размислува за тоа кои критериуми ја определуваат литературата како соодветна за детската рецепција, антрополошкиот и психолошкиот аспект секогаш ја имаат предвид возраста. Затоа, најчесто се тврди дека литературата за деца треба да го содржи критериумот едноставност. Изборот на теми низ едноставниот јазик кој понекогаш се обидува и да не биде премногу строг и крајно дидактички сосема одговара за возраста кога се случува и описменувањето. Темите на кои почнуваат да читаат се однесуваат на верата, човекот, семејството, училиштето, црквата … Тоа значи, дека овие осум четива сосема ја имаат предвид возраста и го запазуваат критериумот едноставност.
Општо место во литературата за деца е дека испраќачот е секогаш или најчесто возрасен (родител или учител), а примачот е дете (со сето свое неискуство, наивност, неразбирање). Добро е кога текстот е загатка. Тогаш тој бара разгатнување. Во таа смисла возрасниот читател секогаш е во предност кога чита литература за деца и „покрај тоа што детето на неговата сегашност го надминува, психолошки и интелектуално, детето на неговото минато“ (Владова, 2001: 17). Во однос на овој критериум четивата од првиот македонски буквар се недоволно игриви, но се сосема коректно загатливи. Пред сѐ треба да се има предвид дека тие се наменети за отпочнување на процесот на читањето. Но се поучни зашто се читаат како мали животни лекции, на пример во што е силата на човекот, што е семејството т.е. фамилијата, како треба да се однесуваме во црква, како децата се чувствуваат кога ќе добијат чаша топло млеко од мајка си, зошто и кога е Ленка лошо девојче / лоша чупа … (2025: 40). Така, овие осум текстови како да се надоврзуваат на оние поуки од „Таблица перваја“ на Џинот.
Ленка лошата чупа
Петре и Гјоргиа одат нá-поле за да играт со другáрите. Мáлата сестра на Петре, Ленка, сáкат и таја да оди сóними да игра. Петре ја нéкеше. Ленка плачи, вика и се фирли нá-земнја и фати да клоцат. Фýстано му се стори бербат. Бáбата ја слуша како плáчепе от áурот, кај дáваше сено на волóите. Истирца и ја крена, ја истресе и му даде едно цирвено јóболкои. Ленка папса да плачи и си го јаде јабóлкото.
Читајќи го текстот од самиот АБЕЦЕДАР (секако напишан со латинично писмо) се потсетувам дека токму вака зборуваа баба ми Дилба и дедо ми Ристо, од село Сетина, Леринско.
Фрагмент од букварот АБЕЦЕДАР со расказот „Ленка, лошата чупа“
А, овој последен текст „Ленка, лошата чупа / Lenka, loša čupa“ (2025: 40) како да нѐ води кон еден мал расказ во кој има и доволно драматичност и сериозна поучност (па во тој поглед некако е во дијалог со некои од оние песни за деца на Прличев). Така доаѓаме и до третиот критериум. Како најголем грев во литературата за деца се посочува токму дидактичноста поточно поучноста. Впрочем таа, самата за себе, не е воопшто лошо обележје на литературата за деца. „Прекрасно е ако литературата може да ѝ конкурира на жестоката визуелност која неконтролирано го освојува светот на детството. А дидактичноста на литературата за деца е само обратен мимезис, во неговата смисла да се препознае светот (Владова, 2001: 17)“. Така и овие мали четива (лекции) го поучуваат, но и го забавуваат малиот читател. А добрите четива може да го пренесат читателот од брегот на детството до брегот на возрасните.
Затоа е навистина штета што воопшто овој прв македонски буквар не дојде до рацете на македонските деца од Грција кои ние во секојдневниот говор сѐ уште си ја викаме Егејска Македонија.
*
Литература со која се користела проф. д-р Весна Мојосва- Чепишевска за подготовка на овој текст:
АБЕЦЕДАР. Скопје: Матица македонска, 2025.
Друговац, Миодраг. Македонска книжевност за деца и младина. Скопје: Детска радост, 1996.
Владова, Јадранка. Литература за деца. Скопје: Ѓурѓа, 2001.
Текстот на проф. д-р Весна Мојсова-Чепишевска е всушност нејзиното обраќање на Научната трибина „Книжевниот и интеркултурниот превод како динамика на премини на границите“, во организација на Филолошкиот факултет „Блаже Конески“ при УКИМ во соработка со Катедрата за словенски, балкански и ориентални јазици од Универзитетот Македонија во Солун, што се одржа на 11 и 12 април оваа година.
[1] „Во однос на „Ижица“ – „Таблицата“ на Ј. Х. Константинов ги покажува следните карактеристики. Џинот или преведува буквално, збор по збор од српски на македонски и со тоа ни дава убав македонски превод од српски јазик, или комбинира по две-три или повеќе мисли Доситееви и ги дава во еден ук, или пак ја задржува основната мисла на Доситеја Обрадовиќ и ја искажува на свој начин, со свои зборови“ (Поленаковиќ, 1973: 21).
Холивуд е полн со одлични актери кои го одземаат здивот со својот талент, но зад нивните успеси се кријат борби со разни инвалиди и нарушувања.
Џони Деп – слепило на едното око
Иако е еден од најголемите актери на денешницата, Џони Деп е слеп на левото око! Овој талентиран актер, познат по улогите во филмовите како „Пиратите од Карибите“, вешто се бори со својот хендикеп.
Иако многумина се восхитуваа на неговата способност секогаш да дава силни, експресивни улоги, малкумина знаеја дека за време на снимањето на филмовите, Деп мора да се соочи со голем проблем. Сепак, тоа не го спречи да стане една од најголемите холивудски ѕвезди на сите времиња.
Даниел Редклиф – диспраксија
Иако сите го знаеме како волшебникот од „Хари Потер“, Даниел Редклиф цел живот носел тежок товар – диспраксија, нарушување што му отежнува да ги координира движењата.
Овој проблем сериозно влијаел на неговата способност за движење и изведување прецизни движења, поради што често морал да се бори со сопственото тело за време на снимањето на акционите сцени. Даниел призна дека му било исклучително тешко да изведува некои физички сцени во филмови, но и покрај тоа станал еден од најомилените актери во светот.
Том Круз – дислексија
Познатиот актер Том Круз, кој изгради кариера во акција и трилери, всушност се бори со дислексијата. Иако ова нарушување му го отежнувало читањето и пишувањето, Круз не дозволил тоа да го спречи.
И покрај проблемите со учењето, тој стана еден од најпознатите и најуспешните актери на денешницата, а неговите акциони сцени често ја оставаат публиката без здив.
Мили Боби Браун – глувост на едното уво
Никој не би рекол дека Мили Боби Браун, младата ѕвезда од серијата „Stranger Things“, всушност е глува на едното уво.
Иако на почетокот на кариерата беше тешко да се соочи со предизвиците кои ги носи губењето на слухот на едното уво, Мили успеа да ги надмине сите пречки и да стане ѕвезда во Холивуд.
Леонардо Дикаприо, познат по улогите во филмовите како „Титаник“ и „Повратникот“, всушност се занимава со опсесивно-компулсивно нарушување (OCD), што значи дека е подложен на контролирање на своите мисли и однесување.
Иако многумина не се сомневаа дека ова нарушување се крие зад неговите перфекционистички особини, Дикаприо успеа да го контролира и да стане еден од најголемите актери на светот.