Новото метро, чија прва изградба започна пред околу 38 години, официјално беше отворено во Солун, вториот по големина град во Грција.
Линијата се протега на 9,6 километри и вклучува два тунели со една колосек и 13 станици. Проценетото време на патување е 17 минути и се работи за воз без возач. Линијата официјално ја отвори грчкиот премиер Киријакос Мицотакис во саботата.
„Метрото е најмодерното во Европа, што го заслужува Солун“, рече Мицотакис на церемонијата на која присуствуваа неколку министри и претседателката Катерина Сакеларопулу.
Јавноста ќе може да го користи четири дена целосно бесплатно, а цената на билетот ќе биде 0,60 евра, велат надлежните.
Метрото во Солун првпат беше замислено пред повеќе од еден век, со првиот тунел ископан во 1986 година. Изградбата започна сериозно во 2003 година и откопа ризница на антиквитети во огромното ископување под густо населениот град од еден милион.
Во 2013 година, проектот беше речиси напуштен, но во 2015 година Централниот археолошки совет конечно се согласи да ги одвои антиквитетите и повторно да ги постави на една од станиците, Венизелос.
„Овој проект нуди извонреден спој на античкото и модерното, интегрирајќи го археолошкото наследство со метро инфраструктурата“, изјави Кристос Стаикурас, министер за транспорт и инфраструктура, за новинарите за време на медиумската обиколка на метрото во петокот.
Пат од римско време, старогрчки гробишта, мозаици
Тунелот ги следеше древните трговски патишта низ центарот на пристанишниот град, кој е континуирано населен уште од античко време. Таа открила коловоз од римско време, антички грчки гробишта, системи за вода и одводнување, мозаици и натписи и десетици илјади артефакти кои се протегаат низ вековите, вклучително и византиското и отоманското владеење.
Тунелите мораа да бидат пробиени подлабоко од првично планираното, зголемувајќи ги трошоците и доцнењата, со цел да се зачуваат античките наоди.
Клучните делови од пронајденото се изложени долж подземната мрежа, вклучително и дел од римската сообраќајница поплочена со мермер на централната станица Венизелу.
Владини претставници рекоа дека цената на метрото досега достигна три милијарди евра за првата завршена линија од системот на метро – и најголемиот дел од втората линија, која во моментов е во изградба и треба да биде испорачана во рок од една година.
Слично искушение во Рим
Во италијанскиот град Рим се гради и нова метро линија (Ц), со сличен проблем како оној во Солун – многу археолошки откритија.
Сега тоа е фараонски проект обележан со одложувања и зголемени трошоци од неговото основање во 1990-тите. Изградбата, која започна во 2006 година, беше значително забавена со постојаното откривање на непроценливи археолошки артефакти, кои бараа деликатни ископувања и многу маки за нивно зачувување.
Првично планирано да се заврши во 2000 година, временската рамка е значително продолжена, со нови проценки кои укажуваат на можно завршување до 2035 година. Тековните одложувања и техничките сложености ја зголемија вкупната цена на проектот на над седум милијарди евра.
За да биде комплетна автопатската мрежа во Хрватска, недостига уште дел кој би го поврзал крајниот југ со остатокот од земјата со модерен пат. Автопатот од Метковиќ до Дубровник ќе се гради во две фази, од Метковиќ до Пељешкиот мост и од Дол до Дубровник. Приоритет е овој втор дел.
„Најскапиот автопат во Хрватска“
ХРТ наведува дека тоа ќе биде најскапиот автопат во Хрватска. Се проценува дека ќе чини 1,2 милијарди евра.
Почетокот на работите зависи од завршувањето на јавните тендери и добивањето на различни дозволи. Најоптимистичката верзија вели дека работите треба да почнат веќе годинава и да завршат во 2029 година. Најголем проблем е што нема експресен пат од Дубровник до аеродромот и до границата со Црна Гора.
Дури 19 од вкупно 28 километри на делницата ќе бидат во вијадукти и тунели. Наскоро треба да се започне со работа од Рудин до Слано и од Слано до Мравињац.
„Најлошиот можен терен за изградба на автопатишта“
Автопатот се гради на тежок терен. Ќе помине низ многу тесен простор. Од едната страна ќе биде морето, а од другата границата со Босна и Херцеговина.
„Станува збор за терен кој е практично најлош можен за изградба на автопатишта, самите елементи кажуваат колку вијадукти и мостови и тунели ќе бидат потребни, а се работи и за област која е доста населена, па ќе биде важно колку клучки ќе има и каква врска ќе има за да се обезбеди целосна функционалност на патот“, рече проект менаџерот роф.д-р. Марко Шевровиќ од Факултетот за сообраќајни науки, Универзитетот во Загреб.
Според планот, се треба да биде готово до 2029 година. Раководството на градот, но и жупанијата верува во брз почеток на работите.
„Најавено е дека на почетокот на овој месец ќе се затвори тендерот, ќе се избере изведувач и се надеваме дека нема да има жалби. Тоа е скапо, но геостратешки, економски и безбедносно поврзување на Дубровник со остатокот од Хрватска нема цена“, нагласи префектот на дубровничко-неретванската жупанија Никола Доброславиќ.
47 километри автопат
Со изградбата на нов автопат сообраќајниот метеж треба да стане минато, а ќе се намалува и бројот на сообраќајни несреќи.
„Би рекол дека можеби најважниот аспект на тој автопат е секако безбедноста во сообраќајот. Можеме да видиме дека оваа делница од државниот пат Д8 е навистина многу опасна. На неа често се случуваат несреќи. Мислам дека ако овој автопат е потребен, ако за нема друга причина, тогаш тоа е потребно за тоа, но секако и поради поврзувањето на Дубровник со автопатската мрежа во Хрватска“, рече Шевровиќ.
Од Метковиќ до Дубровник ќе се градат вкупно 47 километри автопат, а ќе има и речиси 15 километри поврзувачки патишта.
Овој пат е планиран долго време
Инаку, двата автопати веќе неколку пати беа во градежните планови. Во 2009 година, во времето на премиерот Иво Санадер, беше потпишан договор со изведувачите и официјално беа отворени работите. На крајот се пропадна затоа што беше предизборен трик, а за работите не беа предвидени средства.
Автопатот до Жута Локва беше најблиску до реализација во 2012 година, за време на краткорочниот министерски мандат на Златко Комадина. За најпребирливиот објект, тунелот Вратник, долг околу 3.500 метри е добиено одобрение за градба. Но, тогашната влада на Зоран Милановиќ оцени дека изградбата на тој автопат е нерентабилна и прескапа, па затоа е напуштен, а Комадина си поднесе оставка од функцијата министер за транспорт.
Смрзната риба – ослиќ од еден килограм со рок на траење до 8. јануари 2026 година се повлекува од продажба, информираше Конзум во Хрватска.
„Доколку сте купиле такво пакување, можете слободно да го вратите во која било продавница и да добиете рефундирање за него. Другите рокови се во продажба. Ви стоиме на располагање за сите дополнителни прашања и предлози“, ги информира Конзум своите потрошувачи.
Минатата недела на страницата „Ало инспекторе“ беше објавено дека паразитот Анисакис е откриен во замрзнат ослич. Тоа е паразит од родот Anisakis кој живее во цревата на рибите. Ако рибата не е добро термички обработена, може да се развие во човечките црева, пренесува Индекс.
Ветеринарна и санитарна инспекција на Државниот инспекторат веднаш по известувањето за неусогласеност изврши увид, а во таа прилика производот од истиот ЛОТ со решение на инспекцискиот надзор е ставен на увид, понатамошна дистрибуција е забранета до завршување на инспекцискиот надзор.
Според информации од граѓани, на лице место има неколку возила на брза помош.
Во Јагодина вечерва имало пукање. Според првите информации, неколку лица се скарале во кафаната „Круг“, по што дошло до пукање, а неколку лица се повредени.
Се уште не се знае кој учествувал во пресметката, но неколку лица се повредени. Се стравува дека има и мртви. Напаѓачот е во бегство, пишува ПИНК.РС.
Според информации од граѓани, на лице место има неколку возила на брза помош.