За многу студенти секојдневието изгледа како постојано жонглирање меѓу предавања, испити, потребата за спортување, дружење со врсниците и постигнувањето на финансиска независност. Ова последното понекогаш останува само на желба, но постојат и оние кои успеваат да ја совладаат таа сложена комбинација. Виктор Т. од Скопје е еден од нив, студент кој веќе извесен период работи како курир-партнер на Wolt, искуство што, според него, му ја донело потребната слобода да биде свој.
„Флексибилноста е најголемата предност. Работата ми дозволува да најдам време и за учење и за работа, но и за одмор. Дури и во испитна сесија, кога сите сме под притисок, можам да ја прилагодам динамиката според тоа што ми е најважно,“ вели тој.
Виктор објаснува дека за еден студент најважно е да се најде баланс меѓу обврските на факултет и дружбата, а при тоа да обезбеди сопствен приход, независно од поддршката од родителите или некоја стипендија. Работата како курир-партнер на Wolt му ја дава токму потребната флексибилност која го одржува неговиот баланс.
„Многу ми значи што сам одлучувам кога и што ќе работам. Тоа не е само распоред, тоа е стил на живот. Со велосипед низ градот – секој ден изгледа поинаку. Како студент тоа ми е потребно. Не сакам да седам врзан на едно место. Имам темперамент што сака движење, сакам да се снаоѓам во нови ситуации, а најинтересниот дел е што секој ден има ново лице, нова приказна, а понекогаш и забавна ситуација што ја памтиш. Не можам да кажам дека интеракцијата е многу поразлична, но има интересни личности кои умеат да ја разбијат монотонијата “, објаснува Виктор.
Работата за него не значи ниту откажување од убавините кои ги носи младоста. Напротив – ја нагласува социјалната страна. „Апсолутно имам време за дружење. Работата ми овозможи да бидам активен, да останам во форма и да имам време и за моето друштво и семејство“
Неговиот ден изгледа како внимателно сложен мозаик со предавања на факултет, излегување со пријатели навечер, време за одмор, и во меѓувреме возења со Wolt, коешто придонесува Виктор да чувствува дека е дел од поголем систем.
„Балансот што го создадов е она што најмногу ме изненади. Никогаш не мислев дека ќе можам толку добро да го усогласам. Но, помага и тоа што се чувствувам поддржан и сигурен дека ќе ја добијам секоја информација што ми е потребна за испораките. Истовремено сум независен. Тоа ми дава мотив за работа“ вели тој.
Од денешна перспектива, најмногу го изненадила леснотијата со која оваа работа се претворила во секојдневие што му носи и динамика и сигурност. „Сакав да бидам во движење и да заработувам, и го најдов тоа. Сакав да запознавам луѓе и да имам слобода, и тоа го добив. Ова е искуство што ме научи дека студентскиот живот може да биде многу повеќе од учење и испити, може да биде и независност“, вели студентот што го најде совршениот баланс меѓу учењето, спортот и заработката со Wolt.
Цените на бакарот достигнаа историски рекорд на светските пазари. Во петокот, металот се тргуваше над 11.700 долари за тон, откако „Сити“ ја зголеми својата целна цена поради ограничената понуда. Иако во изминатата недела цената благо се намали, бакарот останува близу највисоките нивоа досега.
Покрај тоа, златото продолжува да ја привлекува вниманието на централните банки. Оваа година, златото за прв пат од 1996 година сочинува поголем дел од резервите на централните банки отколку американските државни обврзници. Од 2010 до 2021 година, централните банки купуваа просечно 473 тони злато годишно, додека во 2022 година набавките достигнаа рекордни 1.136 тони, а минатата година 1.045 тони.
Кинескиот канал Солун–Дунав повторно актуелен: Македонија би била клучна транзитна точка
Кина повторно го разгледува амбициозниот план за изградба на воден канал кој би го поврзал Егејското Море со Дунав преку реките Вардар и Морава – проект што би можел драматично да го скрати транспортот на стоки од Азија кон Европа за околу 1.000 километри. Иницијативата, вредна околу 17 милијарди долари, се разгледува како дел од глобалната стратегија „Еден појас, еден пат“, пишува N1 БиХ.
Каналот би минувал низ Грција, Македонија, Косово и Србија, што го прави регионален проект од извонредно геостратешко значење. Воедно, завршувањето на ваквиот воден пат би претставувало силен удар за Турција, бидејќи голем дел од меѓународниот транспорт би се одвивал надвор од Босфорот и Дарданелите.
Според досегашните студии што ги изработи China Gezhouba Group, проектот е технички изводлив. Предложениот коридор би го поврзал Солун со Дунав преку Вардар и Морава, со потреба од значителни градежни интервенции, продлабочување на коритата и отворање нови канали, вклучително и делници во региони како Прешевската Долина.
Клучни аспекти на проектот:
Стратешка вредност: Каналот би овозможил алтернативен европски воден пат, со значително намалени трошоци и време на транспорт. Инфраструктура: Бара огромни инженерски зафати – проширување на постојните речни корита, нови канали и современи водени патишта. Регионална соработка: Кина води разговори со Србија, Косово, Македонија и Грција, но конечна согласност сè уште нема. Еколошки предизвици: Промените во природните речни текови и потенцијални дислокации на население се меѓу најконтроверзните прашања. Геополитика: Проектот би го зајакнал кинеското влијание на Балканот и би ја намалил улогата на Турција во регионалниот транспорт.
Концептот за водна врска меѓу Дунав и Егејското Море не е нов – идејата постои уште од 19 век. Во 1907 година американска инженерска комисија го разгледувала истиот проект, но војните и политичките кризи во Европа повеќепати го одложуваа.
Денес, Солун се смета за најлогична точка за влез во овој замислен воден коридор кон Централна Европа. Доколку планот се реализира, Грција би добила значајна логистичка предност, а Балканот би станал клучна раскрсница за копнен и воден транспорт меѓу Истокот и Европа.
Разговорите продолжуваат, а судбината на проектот зависи од политичката волја на балканските земји и геополитичката рамнотежа во регионот.
УЈП изрече забрани за работа на 113 фирми поради неиздавање фискални сметки
Секоја четврта контрола на Управата за јавни приходи открива дека даночните обврзници не издаваат фискални сметки. Од околу 4.000 спроведени контроли, изречени се повеќе од 2.500 казни, а кај 113 правни субјекти е изречена мерка забрана за вршење дејност.
„Фактот дека секоја четврта контрола завршува со утврдена неправилност во делот на неиздавање фискални сметки укажува на широка појава на неевидентирање на готовинскиот промет“, информираат од УЈП.
Инспекциските служби утврдиле и други неправилности, меѓу кои неуплаќање на дневниот промет на банкарска сметка и неводење книга на дневни финансиски извештаи.