НИКЕ одамна не е само обична компанија за спортска опрема – таа е глобална икона, препознатлива по своите иновативни патики и облека што ги поддржуваат спортистите и љубителите на уличната мода ширум светот. Основана далечната 1964 година како Blue Ribbon Sports, а преименувана во NIKE во 1971 година, оваа компанија ги привлекува купувачите со моќни маркетинг кампањи, врвна технологија и креативна визија.
Но, годините можат да донесат разновидни предизвици, а вториот квартал (Q2) на фискалната 2025 година не беше исклучок. Сепак, дури и со актуелниот пад на приходите, НИКЕ ја покажува својата решителност да ги задржи позициите на врвот и да понуди нова надеж за иднината.
Што велат бројките?
Во овој извештај, приходите на НИКЕ изнесуваат 11,3 милијарди долари, што претставува намалување од 9% споредено со истиот период минатата година. Нето добивката се намали за дури 32%, достигнувајќи 794 милиони долари, додека заработката по акција (EPS) падна за 30% и сега изнесува 0,54 долари. Една од главните причини за овие резултати е послабата куповна моќ и намалениот број маркетинг активности, кои го потиснаа продажниот обем и ја притиснаа бруто маржата до 41,5%.
Сегашните бројки делуваат загрижувачки, особено ако се споредат со минатогодишните резултати кои покажаа стабилен пораст и позначителен профит. Меѓутоа, аналитичарите веќе подвлекуваат дека падот на приходите можеби е само привремен, бидејќи компанијата претстои да преземе мерки и реформи што би можеле да донесат пресврт.
Кои производи ги погоди падот?
Во овој квартал, особено се истакнува падот во продажбата на обувки за 12%. Иако линиите за обувки како Air Max, Jordan и Nike Pro низ годините креираа фан-база и силен имиџ, економската ситуација и промената во приоритетите на потрошувачите придонесе дел од купувачите да го одложат или намалат нивното трошење за „премиум“ патики.
Во меѓувреме, продажбата на облека и додатоци бележи умерен пад, но НИКЕ успева да задржи солидна позиција во сегменти како кошарка, трчање и фудбал, каде што брендот е особено силен. Насочувајќи ги ресурсите кон најголемите „херои“ на производниот асортиман, компанијата очекува да поврати дел од загубената продажба.
Новиот извршен директор и неговата визија
Една од клучните промени во врвот на компанијата е именувањето на новиот извршен директор, Елиот Хил, кој ја презеде оваа функција во октомври 2024 година. Хил има долга историја во НИКЕ и ја познава ДНК-ата на брендот, што е огромен плус за компанијата.
Тој најави неколку стратешки приоритети:
1. Подлабок фокус на дигиталните канали:Унапредување на онлајн продажбата и персонализирани понуди за лојалните купувачи.
2. Реорганизација на производниот асортиман: Фокус на клучните модели со најголем потенцијал за продажба и профит.
3. Зголемени инвестиции во клучни спортски категории: Дополнителен развој и дизајни за трчање и фудбал, привлечни за помладата публика.
Зошто, и покрај падот, НИКЕ е (и ќе остане) моќен бренд?
Голем број експерти сметаат дека НИКЕ е бренд отпорен на економските кризи, благодарение на:
● Силен идентитет и културно влијание: Со кампањи како „Just Do It“, компанијата создава глобална заедница на лојални потрошувачи.
● Иновации и технологија: Постојано инвестира во подобрување на материјалите и дизајнот (Air, Flyknit и др.).
● Распознавање на идните трендови: НИКЕ влијае не само во спортот, туку и во уличната мода, па нејзините колекции се актуелни и на теренот и на социјалните мрежи.
Идни надежи и очекувања
Главниот финансиски директор, Метју Френд, најавува дека тековните инвестиции и прилагодувања во портфолиото можат да предизвикаат дополнителен притисок врз приходите, но верува дека овие потези на долг рок ќе донесат стабилност. НИКЕ, сепак, има огромен капитал во својата препознатливост и лојалноста на фановите.
„Just Do It“, но и „Just Fix It“
Вториот квартал покажа дека предизвиците се реални, а бројките се далеку од совршени. Сепак, новото раководство, предводено од Елиот Хил, има кристално јасен план: дигитална трансформација, рационализиран производен асортиман и поголем фокус на иновации. Историјата покажува дека НИКЕ успева да се врати уште посилна по секоја криза.
За фановите и инвеститорите, тоа значи дека возбудата допрва доаѓа. Кога станува збор за НИКЕ, адреналинот и страста се секогаш на највисоко ниво, а познатото мото „Just Do It“ останува најдобра илустрација за тоа како компанијата ќе ги надмине пречките на патот кон нов успех.