Технологија
Кинески електрични автомобили СЕ НЕМИЛОСРДНА КОНКУРЕНЦИЈА, ЌЕ МОЖЕ ЛИ ДА ГИ ЗАПРЕ НЕКОЈ
На најважниот кинески автомобилски саем, кој започнува оваа среда (23 април) во Шангај, сè е околу електричните иновации. Во Шангај се очекуваат повеќе од 100 нови модели, од кои повеќето се електрични.
Кинеската асоцијација за автомобилска индустрија е оптимистичка: во текот на оваа година, уделот на електричните автомобили во продажбата на нови возила лесно ќе надмине 50 проценти. Автомобилите со мотори со внатрешно согорување прилично брзо исчезнуваат од улиците во Кина.
Зошто е тоа така?
Државата го поттикнува порастот на електромобилноста. Електричната енергија е „многу евтина“ во Кина, додека нафтата е поскапа, рече Цуи Донгшу, експерт во Кинеската асоцијација на автомобилска индустрија. Повеќе од десет години, Пекинг субвенционира купување електрични автомобили. Иако стимулациите за директна набавка се укинати, даночните стимулации сè уште постојат.
До крајот на 2025 година, нема да има потреба да се плаќа данок од 10 проценти за купување електрични автомобили. Многу градови го олеснуваат регистрирањето на електрични возила. Покрај тоа, државната квота за возила на нова енергија (NEV) ги обврзува компаниите да произведуваат сè поголем дел од електричните и хибридните модели, објавува DW.
Успехот е опиплив: во 2024 година, уделот на возилата со нови електрични возила (NEV) на пазарот на нови автомобили достигна околу 47 проценти, во споредба со 31,6 проценти претходната година. Во исто време, се прават огромни инвестиции во станици за полнење, мрежи за размена на батерии и рециклирање на батерии.
Жестока ценовна конкуренција
Покрај тоа, конкуренцијата е немилосрдна. Влегувањето на „Тесла“ на кинескиот пазар во 2020 година ги поттикна кинеските производители на автомобили да воведуваат иновации и да ги оптимизираат трошоците, вели аналитичарот на „УБС“, Пол Гонг. Електричен автомобил во Кина сега чини околу половина од цената во западниот свет.
Ценовната војна трае веќе трета година. Речиси сите поголеми производители неодамна повторно ги намалија цените или привлекуваат клиенти со бонус програми. Последици: намалени маржи, загуби и вишок капацитет. Банкротите стануваат сè почести.
Така, во 2024 година, бројни амбициозни стартап компании мораа да се затворат. Во декември – кратко по излегувањето на пазарот – заедничкото претпријатие „Џиуја“, лансирано од технолошкиот гигант „Баиду“ и производителот на автомобили „Џили“, пропадна.
Пред тоа, многу производители пропаднаа, оставајќи зад себе несигурни клиенти и автомобили без сервисна поддршка или ажурирања на софтверот.
Кинеските брендови во брзата лента
Меѓу јасните победници е BYD од Шенжен. Со прифатливи електрични модели, компанијата го погоди вкусот на масите. Во првиот квартал од 2025 година, BYD продаде речиси 700.000 електрични и хибридни возила во Кина. Пазарниот удел е околу 29 проценти – повеќе од следните четири најголеми производители заедно. BYD ги престигна не само Tesla, туку и традиционалните лидери во сегментот на мотори со внатрешно согорување.
Li auto исто така забележа голем раст. Оваа компанија специјализирана за урбани теренци во премиум сегментот се потпира на т.н. хибриди што го продолжуваат опсегот, каде што електричниот мотор го напојува возилото додека моторот со внатрешно согорување ја полни батеријата. Со тој концепт, компанијата ја дуплираше продажбата во 2024 година и сега работи профитабилно. Меѓу успешните е и Geely, во кој спаѓаат брендови како Zeekr и Lynk&Co.
Кинеските брендови сè повеќе се стремат кон влез на странски пазари. На пример, во Германија се присутни BYD и Nio. Тие се шират и во Јужна Америка и Југоисточна Азија. Сепак, поради стравувањата од преплавување на пазарот со евтини кинески автомобили, ЕУ, па дури и Русија – близок кинески партнер – ги заострија трговските бариери. Експертите очекуваат кинескиот извоз на електрични возила да расте побавно оваа година.
Постојано нова конкуренција на пазарот
Големите технолошки компании, исто така, го нарушуваат пазарот во Кина. Компанијата за паметни телефони Xiaomi успешно го лансираше својот прв електричен седан SU7 во 2024 година. Xiaomi се потпира на принципот „многу технологија за малку пари“. Хуавеј е исто така активен и обезбедува софтверски решенија за најмалку седум производители на автомобили. Во продавниците на Huawei, автомобилите стојат веднаш до паметните телефони.
Странските производители се под голем притисок. Нивните електрични модели честопати играат секундарна улога. Континуираниот пад на германските брендови во Кина, според експертот за автомобилска индустрија Жонг Ши, е делумно резултат на нивните сопствени слабости.
„Германските автомобили сигурно можат да задржат одреден пазарен удел во Кина, но зависи од тоа кој ќе победи – Фолксваген или БМВ и Мерцедес“, објаснува тој. Купувачите ги перцепираат автомобилите на споменатите три компании како застарени.
Производителите сега се фокусираат повеќе на потребите на кинеските потрошувачи. Потребни се мрежи и дигитални контролни табли – паметен телефон на тркала. Аналитичарот Гонг им советува на странските компании да ја гледаат Кина повеќе не само како производствен центар, туку и како глобален центар за истражување и развој.
Континуирана иновација
По бумот на електричните автомобили, автономното возење доаѓа во центарот на вниманието. На крајот на март, се случи фатална несреќа во која беше вклучен автомобил Xiaomi во режим на автопилот.
Тројца патници загинаа кога автомобилот удрил во бетонски столб на автопатот и се запалил. Инцидентот предизвика дебата во Кина за безбедноста на системите за самостојно возење. Владата сега ги предупредува производителите да не претеруваат со можностите на нивните системи за помош.
Според прогнозите на индустријата, до 2026 година, повеќе од 60 проценти од сите нови возила што се продаваат во Кина ќе бидат електрични.
Технологија
Еден од секои четворица тинејџери во Британија бара љубов и разбирање од вештачката интелигенција – човечки допир што често им недостасува во реалниот свет
Најновото истражување од Велика Британија открива алармантен тренд: секој четврти тинејџер се обратил до четботови со вештачка интелигенција (AI) за поддршка на менталното здравје во изминатата година. Ова доаѓа како јасен показател за длабоката криза во достапноста на соодветна, човечка поддршка за младите.
Добротворната организација Youth Endowment Fund (YEF), анкетирала неверојатни 11.000 деца на возраст од 13 до 16 години во Англија и Велс. Резултатите се загрижувачки: повеќе од половина од тинејџерите користеле некаков вид онлајн поддршка, а 25% експлицитно користеле AI четботови.
Она што е особено загрижувачко е што најистакнатите групи кои бараат помош од AI се оние кои се најмногу изложени на ризик.
-
38% од децата кои биле жртви на сериозно насилство побарале поддршка од AI четботови.
-
44% од децата кои биле сторители на сериозно насилство го сториле истото.
YEF сугерира дека анонимноста и достапноста 24/7 ги прават AI алатките привлечни за младите кои се борат и кои можеби се плашат или им е непријатно да разговараат со професионалец.
Среде овој пораст на „AI терапијата“, здравствените власти алармираат. Порано оваа година, NHS (Националната здравствена служба на Велика Британија) јавно ги повика младите луѓе да престанат да ги користат AI четботовите како замена за терапија, предупредувајќи дека тие можат да понудат „штетни и опасни“ совети.
Клер Мардок, директорка на националната служба за ментално здравје на NHS Англија, изјави за „Тајмс“:
„Слушаме некои алармантни извештаи за чет-ботови со вештачка интелигенција кои даваат потенцијално штетни и опасни совети на луѓе кои бараат третман за ментално здравје… Младите никогаш не треба да се потпираат на платформите за вештачка интелигенција за совети за ментално здравје.“
Експертите предупредуваат дека овие алатки не се опремени да се справат со сериозни ментални состојби и може дури и да ги влошат симптомите.
Аџада, член на младинскиот советодавен одбор на YEF, го изрази стравот на многумина:
„Вештачката интелигенција навистина ме плаши… Го губиме тоа емоционално, лично искуство што доаѓа со позитивни човечки интеракции.“
Фондот за младински прашања инсистира дека ова е симптом на неуспех на системот. Џон Јејтс, извршен директор на YEF, е недвосмислен:
„Мора да направиме подобро за нашите деца… Им треба човек, а не бот… За оние кои се погодени од насилство, разбирањето и емпатијата на доверлив возрасен можат да направат голема разлика.“
Истражувањето, исто така, ги зајакнува доказите за сериозноста на кризата со менталното здравје кај тинејџерите во Велика Британија. Повеќе од еден од четири пријавиле симптоми поврзани со високо или многу високо ниво на тешкотии во менталното здравје. 14% рекле дека се самоповредувале во изминатата година. 12% размислувале да си го одземат животот.
Четвртина од анкетираните имаат формална дијагноза за ментално здравје, а дополнителни 21% веруваат дека имаат состојба која не е дијагностицирана.
Додека технологијата нуди моментална утеха, експертите и младите истовремено предупредуваат дека нема замена за човечката емпатија, а порастот на „AI терапијата“ е само доказ за очајничкиот недостаток на достапна и безбедна професионална поддршка.
Технологија
Австралија ги забранува социјалните мрежи за малолетници – глобален шок во дигиталниот свет
Австралија влегува во историјата како прва земја во светот која воведува задолжителна минимална возраст за користење на социјалните медиуми, поставувајќи ја сцената за бран на глобална регулација што сите го очекуваа.
Од полноќ, дигиталниот пејзаж на Австралија драматично се менува. Десетте најголеми платформи, вклучувајќи ги Инстаграм, ТикТок и Јутјуб, ќе бидат принудени да повлечат драстичен потег: блокирање на повеќе од милион сметки на корисници помлади од 16 години.
Непочитувањето на новиот закон носи со себе застрашувачки последици: казни до 49,5 милиони австралиски долари (33 милиони американски долари). Овој потег го означува почетокот на живиот експеримент кој ќе го проучуваат законодавците ширум светот.
Застапниците за слобода на говорот и технолошките гиганти жестоко се спротивставија на законот, нарекувајќи го претерано мешање во модерното живеење.
Сепак, законот наиде на огромен аплауз од родителите и застапниците за правата на децата, кои одамна бараа заштита од штетните ефекти на социјалните медиуми.
Оваа забрана е кулминација на едногодишни шпекулации за тоа дали една држава ќе се осмели да ја ограничи технологијата која стана толку длабоко вградена во секојдневниот живот. Законодавците, фрустрирани од бавната реакција на технолошката индустрија на штетите, сега директно интервенираат.
„Иако Австралија е прва што усвои вакви ограничувања, малку е веројатно дека ќе биде последна“, предупреди Тама Ливер, професор по интернет студии на Универзитетот Кертин.
Владите од Данска до Малезија – па дури и некои држави во САД – веќе сигнализираат дека планираат слични мерки. Ова следи четири години откако протечените интерни документи на Meta (META.O) открија дека компанијата била свесна за врската помеѓу нејзините производи и проблеми со сликата за телото и суицидалните мисли кај тинејџерите.
„Забраната за социјални медиуми во Австралија… е во голема мера како рударскиот канар во јагленокопот“, додаде Ливер, сугерирајќи дека ова е почеток на успешна борба против моќта на „Големата Технологија“.
Обединетото Кралство, кое веќе ги принудува порнографските веб-страници да ги блокираат корисниците под 18 години, внимателно го следи австралискиот пристап кон старосните ограничувања. „Кога станува збор за безбедноста на децата, ништо не е исклучено“, порача портпарол на британската влада.
За да се оцени успехот, австралискиот регулатор задолжен за спроведување на забраната, Комесарот за е-безбедност, ангажираше Универзитетот Стенфорд и 11 академици да ги анализираат податоците за илјадници млади Австралијци опфатени со забраната во следните најмалку две години.
Со исклучок на X на Илон Маск, сите платформи сигнализираа дека ќе се усогласат, но методите се контроверзни:
Проценка на возраста на корисникот преку анализа на неговата онлајн активност, проценка на возраста, Најчесто преку скенирање на селфи и идентификација со документи, Потврдување со прикачени лични документи или поврзани банкарски сметки.
Еден од најгласните противници е Илон Маск, кој остро ја осуди забраната, тврдејќи дека таа „изгледа како заден начин за контрола на пристапот до интернет од страна на сите Австралијци“.
Голем дел од платформите изразија слично незадоволство, предупредувајќи дека законот го нарушува правото на луѓето на слобода на говор. Како кулминација на тензиите, предизвикот пред Високиот суд на Австралија – поднесен од либертаријански државен законодавец – е веќе во тек, што укажува дека правната битка допрва ќе се разгорува.
За компаниите за социјални медиуми, овој закон означува влегување во нова ера на структурна стагнација. Истражувањата покажуваат дека бројот на корисници веќе се израмнува, а времето поминато на платформите се намалува.
Иако технолошките гиганти тврдат дека не остваруваат голем профит од реклами прикажани на лица под 16 години, тие алармираат: забраната го пресекува дотекот на идни корисници. Ова е особено значајно кога ќе се земе предвид фактот дека, непосредно пред стапувањето на сила, 86% од австралиските деца на возраст од 8 до 15 години користеле социјални медиуми.
„Деновите кога социјалните медиуми се гледаа како платформа за нескротливо самоизразување, мислам дека доаѓаат до крај“, изјави Тери Флу, ко-директор на Центарот за вештачка интелигенција, доверба и управување на Универзитетот во Сиднеј.
Иако платформите одговорија на регулаторните закани со воведување минимална возраст од 13 години и дополнителни безбедносни функции, Флу заклучува: „Ако тоа беше структурата на социјалните медиуми во периодот на бумот, не мислам дека би ја воделе оваа дебата“. Тоа сугерира дека индустријата едноставно не направила доволно за да избегне ваква драстична регулација.
Технологија
Google ја укинува омилената апликација – еве со што ќе биде заменета
Google ќе го укине Google Assistant на повеќето Android уреди почнувајќи од почетокот на следната година, како дел од планот за замена на гласовниот помошник со новата вештачка интелигенција Gemini.
Google Assistant, лансиран во 2016 како конкурент на Apple Siri и Amazon Alexa, ќе биде надграден со Gemini, кој ќе се користи и на таблети, автомобили, слушалки, часовници и паметни куќни уреди. Новиот систем ќе овозможува природно гласовно управување и исти команди како претходниот помошник.
Google исто така претстави Gemini Home AI за паметни куќни уреди, а новиот Google Home Speaker се очекува во пролет 2026. Google Assistant ќе остане активен до март 2026, по што корисниците ќе бидат целосно префрлени на Gemini.
Претходно услугата се викала Bard, но беше ребрендирана во Gemini почетокот на 2024, кој сега покрива и AI модели и домашни уреди.
Трендинг
-
Црна Хроника2 days agoХорор на патот Охрид–Струга: Возач двапати тргнал кон полицајци и успеал да избега
-
Црна Хроника2 days agoДрама на автопатот Тетово – Гостивар: Ги пресретнале со ротација им го пресекле патот, па ги истепале
-
Македонија4 days agoМВР со конечна одлука еве кога почнува „Безбеден град“
-
Црна Хроника2 days agoКривични пријави против полицајци од Штип – МВР со детали
-
Црна Хроника4 days agoПретрес во тетовско, пронајдени дрога, оружје и муниција, приведени две лица
-
Црна Хроника3 days agoФизички нападната девојка на работно место во Брвеница
-
Црна Хроника6 days agoПолицијата во Тетово со полни раце работа – Уапсени пет лица
-
Република5 days agoПо децении најави, Тетово конечно добива Саат кула















