Connect with us

Економија

Доларот на најниско ниво во последните три години

pari

Американскиот долар минатата недела ја достигна најниската вредност во однос на кошничката валути во последните три години, но веста за нападот на Израел врз Иран во петокот донесе делумен опоравок на неговата позиција.

Индексот на доларот, кој ја мери вредноста на американската валута во однос на шест главни светски валути, се намали за 1,1 отсто, достигнувајќи 98,14 поени. Најниската точка од неделата беше забележана во четврток, кога индексот падна на 97,80 поени – најслабо ниво од март 2022 година.

Еврото зајакна за 1,4 отсто и се тргуваше по 1,1550 долари, додека доларот во однос на јапонскиот јен ослабе за 0,5 отсто, достигнувајќи 144,10 јени.

Главната причина за падот на доларот е зголемената неизвесност меѓу инвеститорите околу тарифната политика на претседателот Доналд Трамп, која останува променлива и нејасна. И покрај навестениот договор со Кина, кој Трамп го нарече „завршен“ по дводневниот состанок во Лондон, пазарите не покажаа доверба поради недостигот на детали и нејаснотиите околу спроведувањето.

„Нашите царини ќе бидат 55 проценти, а кинеските 10 проценти“, изјави Трамп, додавајќи дека Кина ќе ги укине ограничувањата за трговија со ретки метали.

Во петокот, доларот доби поддршка како сигурно прибежиште за капиталот поради новиот бран геополитички тензии. Израелскиот воздушен напад врз Иран дополнително ги вознемири финансиските пазари, при што инвеститорите побараа засолниште во доларот и златото.

„Во моменти на зголемена нестабилност, каков што е потенцијалниот конфликт меѓу Израел и Иран, психолошкиот импулс секогаш оди кон доларот и златото“, изјави Хуан Перез, директор во Monex USA.

Иако доларот привремено закрепна, аналитичарите предупредуваат дека неговата позиција останува ранлива поради нерешените трговски спорови и глобалната економска неизвесност.

Advertisement

Европа

Еврото со нов изглед: ЕУ воведува нови евро-монети од 1 јануари 2026

Од 1 јануари 2026 година во оптек ќе бидат пуштени нови евро-кованици, со кои Европската унија продолжува со освежување на дизајнот на заедничката валута. Новите монети ќе коегзистираат со постојните и ќе важат под исти услови за плаќање во сите земји од еврозоната.

Промените главно се однесуваат на визуелниот изглед, при што е задржана препознатливоста на еврото, но со појасно истакнати симболи на европското единство, географската припадност и заедничките вредности. Кај одредени апоени има суптилни корекции во дизајнот за полесна разликување и подобра безбедност.

Од Европската централна банка информираат дека воведувањето на новите кованици е дел од поширок процес на модернизација на физичката валута, со цел да се зголеми издржливоста, да се олесни користењето и да се намалат можностите за фалсификување.

Граѓаните нема да имаат обврска да ги заменуваат старите монети, бидејќи и тие остануваат легално средство за плаќање. Новите евро-кованици постепено ќе се појавуваат преку банките и трговијата од почетокот на 2026 година.

Continue Reading

Економија

Голема енергетска инвестиција: Откриено кој стои зад изградбата на најголемите складишта за струја

Владата официјално го објави првиот годишен енергетски инвестициски план, отворајќи ја вратата за историски инвестиции кои ќе го трансформираат електроенергетскиот систем на земјата. Во фокусот се батериските складишта за електрична енергија – клучниот елемент за стабилизација на мрежата која е под сѐ поголем притисок од експлозијата на фотонапонски централи.

Складирањето на вишокот енергија од обновливите извори веќе не е луксуз, туку итна неопходност за енергетската транзиција. Но, очигледно е дека ова е и нова златна можност за профит, судејќи според амбициозните планови на инвеститорите.

Интересот ги надмина сите очекувања. Министерството за енергетика примило вкупно 37 иницијативи за изградба на изолирани складишта. Вкупната инсталирана моќност достигнува импресивни 675,624 MW, со капацитет за складирање од неверојатни 1863,896 MWh! Овие проекти, одобрени од МЕПСО и ЕВН Електродистрибуција, се чекор кон поефикасен, посигурен и независен електроенергетски систем.

Иако локациите на овие стратешки објекти сѐ уште остануваат под превез на тајност, имињата на инвеститорите се веќе познати – и многу од нив се новоосновани фирми, желни да го заграбат своето парче од енергетскиот колач.

На чело на листата, со најголеми амбиции, се издвојуваат новооснована фирма (2024) од хрватската IE-Energy, БЕСС Проект, која планира колосално складиште од 90 мегавати, со 61,66 MW влегува бизнисменот Ајри Шеј, сопственик на Тесса Груп и најавувач на гасна централа таму, Дабур 1, Пробат Енергија (на Александар Влахо), Бат Инженеринг (на Даниел Поповски) и ОСМ Солар (на бугарската „Реналфа“), кои најавуваат складишта од по 50 мегавати. „Реналфа“ е веќе позната во земјава како косопственик на големата фотонапонска централа во Осломеј.

Изгледа дека градежните магнати одлучија да ги прошират своите бизниси и во енергетскиот сектор. Виенто Енергетико и Биг Сториџ, во сопственост на Бранко Георгиевски, сопственик на градежната компанија „Биси“, најавуваат по 40 мегавати и Биг Енерџи Солутионс со истата моќност (40 MW), пријавена и на име на сопругата на Ивица Георгиевски, исто така од „Биси“.

Покрај нив, уште еден поединец, Мартин Кочков, пријавил инсталација од 40 мегавати, а зад него следи Б&Х Солар Енерџи на Украинецот Јевген Јаременко.

Општоприфатената инвестиција за 1 мегават батериски систем се движи од 180.000 до 550.000 евра, а цената драстично зависи од тоа колку долго батеријата може да ја задржи електричната енергија.

Со вишокот енергија од соларните централи кој создава дебаланс и проблеми во мрежата, складирањето е неизоставен чекор кон флексибилност и сигурност. За инвеститорите, ова е најава за нов, профитабилен бран на инвестиции.

Continue Reading

Економија

Николоски: Владините политики во авиосообраќајот носат конкретни резултати

Политиките на Владата во областа на авиосообраќајот веќе даваат мерливи резултати, при што Скопје се позиционира како апсолутен лидер во регионот за првиот квартал од 2026 година, истакна вицепремиерот и министер за транспорт и врски, Александар Николоски.

Според официјалните податоци, во периодот јануари–март 2026 година, скопскиот аеродром нуди дополнителни 316.528 седишта во споредба со истиот квартал од 2025 година, што претставува значаен раст на авиокапацитетите и зголемена поврзаност на државата со европските и светските дестинации.

Николоски нагласи дека овој раст е резултат на стратешките мерки за привлекување нови авиокомпании, отворање нови линии и зајакнување на конкурентноста на македонските аеродроми, со директен позитивен ефект врз туризмот, бизнисот и економскиот развој на државата.

Continue Reading
Advertisement

Advertisement

Advertisement
Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Трендинг