Connect with us

Инфо +

Сите вистини и заблуди за обичаите поврзани со Бадник и Божиќ

Published

on

Во различни делови од земјава се прават различни обичаи за време на празниците Бадник и Божиќ, отец Бобан Митевски минатата година за Точка разговараше за овој празник и од верски аспект разреши многу ваши дилеми: дали паричката носи среќа или не, треба ли да се пали оган или не, која е вистинската коледарска песна?

Што означува коледарската песна и која е вистинската?

Коледарските песни го означуваат или поточно го објавуваат, го разгласуваат раѓањето на Спасителот на човекот и светот, Господ Исус Христос. Нивната содржина е исполнета со терминологија која извира од Евангелието и воопшто од преданието на Светата Црква. Па затоа вистинска е онаа коледарска песна која е во контекстот што го споменавме. Низ нашата традиција разни коледарски песни, кои се пееле по разни краишта на Македонија. Такви се „Вечниот Бог“, „Небо и земја“, потоа имаме забележана коледарска песна и во Зборникот на Миладиновци, која го носи насловот „Христосово рожање“, позната н нашите простори е и песната за тројцата мудреци итн. Секако, во редот на овие не можеме да ја сврстиме песната Коледе леде, која по својата тематика и содржина нема врска со Христовото раѓање.

Која е симболиката на дарување на коледарите и со што треба да се даруваат?

Симболиката е благодарност за трудот да го објавуваат радосниот настан со раѓањето на Бога во тело. Традицијата сведочи дека се даруваат разни плодови и на тој начин сето создание учествува во таа небоземна радост: луѓето, ангелите, сето создание. Коледарите како да се слика на ангелите кои на луѓето им го соопштија раѓањето на Младенецот Христос.Палењето оган e пагански обичај или…
Во христијанската месна традиција тука кај нас постојат сведоштва за палење оган, но во рамките на храмовите, каде што народот прво бил на вечерна богослужба, па потоа сите заедно излегувале во дворот, па го продолжувале славењето на Бога со пеење на побожни песни. Палеле оган за да се згреат, зашто Бадник, односно Божик е секогаш во зимски период од годината. Некој огнот го поврзуваат како симболика на огнот околу кој седеле пастирите, чувајќи ги своите стада, а на кои ангели им го објавиле раѓањето на Спасителот на светот. Колку оваа симболика и да има смисла, не треба симболиката да стане средиште на нашето празнување – односно огнот да стане најважното нешто за Божик. Но денес имаме појава каде што палењето на огнот нема никаква врска со Божик, со Христос, со тематиката на празникот. Најголемиот дел од работите што се прават на тој чин потсетуваат на паганизам. Тогаш е пост, посен период, што значи воздржување и смиреност, а околу огновите имаме изобилство на храна, за жал некогаш и мрсна, ал* охол, кој се користи во изобилство, несоодветна музика, во голема мера празно и недолично однесување и зборување итн.

Обичаи за време на вечерата за Бадник и што треба да има на трпезата?

Трпезата со храна за Бадник не е средишниот настан во прославувањето на Бадник, туку е продолжеток на духовната трпеза – богослужението во Црквата. Богослужението е централниот настан, а домашната тршеза со храна е само продолжение. Според ова, целото семејство треба најпрво да биде на духовна трпеза и духовно да се нахрани со молитвата и заедничарењето со другите верни во Бога, а потоа да се поткрепи и телесно. На трпезата треба да го има тоа што го имаме во домот, согласно можностите. Да не биде разновидно и изобилно, зашто, потсетувам, постот сè уште трае. А постот е воздржување. Всушност, според црковното предание на овој ден, доколку не е сабота или недела, е дури и строг пост, зашто секогаш во очи на големите празници постиме најстрого… Сетете се како е на Велика сабота, пред Велигден. Но заради нашата традиција на заедничка семејна трпеза за Бадник, се допушта масло, но не и риба.

Вистина ли паричката носи среќа или можеби несреќа?

Лебот со паричка, според преданието на Црквата, се прави и прекршува на Василица, а не на Бадник. И има зошто. Затоа што на овој ден, на Василица, ден кој е посветен на големото светило на Православието – свети Василиј Велики, вршиме спомен на чудото што се случило во негово време. Имено, еден ден, кога Јулијан Отстапникот, нечесен цар и гонител на Христијаните, сакаше да оди за Персија и да во јува со Сасанидите, тој помина близу Кесарија. Тогаш св. Василиј, кој добро го познаваше, бидејќи беа соученици во Атина, излезе заедно со народот да го пречека и почести. Јулијан побара дарови, очекувајќи злато и скапоцености. Но, светиот немаше ништо друго, освен три леба од јачмен, кои му ги принесе на злобниот цар. Треба да се знае дека тој не принесе скапоцености, бидејќи не сакаше да даде нешто повредно, туку бидејќи мнозинството на жители во Кесарија беше навистина сиромашно. Кога го виде тоа, Јулијан им нареди на своите слуги да соберат трева од ливадата и да му ја дадат на епископот за возврат. Тогаш светиот праведно му одговори на Јулијан: „Ние, цару, откако ни побара, ти принесовме од нашата храна, па и ти, очигледно, ни возврати од тоа што и самиот го јадеш.“ Кога ги слушна овие зборови, Јулијан многу се налути и вети дека кога ќе извојува победа во Персија, ќе се врати во Кесарија, ќе го запали градот и ќе ги пороби неговите жители, а Василиј ќе го награди со иста мера. Поради тоа, св. Василиј побара од народот да го соберат сето злато што го имаат и да го зачуваат некаде, за да му го дадат на среброљубивиот Јулијан кога ќе се врати, па така, можеби, да го намалат неговиот гнев. Исто така, епископот им наложи на Христијаните да постат и да се молат, додека не се врати Јулијан. За време на богослужбата, светиот имаше небесно видение: Пресветата Мајка Божја, носена на ангелски престоли, нареди да го повикаат маченикот Меркуриј и го испрати со војска од ангели против Јулијан, непријателот на нејзиниот Син. Тогаш го виде и свети Меркуриј, вооружен и јавнат на коњ, како заедно со ангелските војски, тргна против безумниот цар и му го одземал животот со своето копје. Освестувајќи се од ова видение, св. Василиј, во придружба на неколку клирици, побрза во храмот на свети Меркуриј, кој сто години пред тоа имаше пострадано во Кападокија и видоа дека од храмот беа исчезнати неговите мошти и копјето, кои таму се чуваа. Подоцна дојдоа во градот вести дека Јулијан заминал од овој свет. Всушност, тоа што го виде великиот Василиј, беше токму тоа, што во истиот миг, навистина се случи на едно место недалеку од Кесарија. Така се спаси градот Кесарија. Но, тогаш свети Василиј се најде во многу тешка положба. Требаше да го подели златото, кое граѓаните го собраа за да се избават од гневот на Јулијан, но таа поделба да е праведна, односно, секој да си го добие своето. Се помоли светителот и Бог го просвети што да направи. Тој ги повика своите ѓакони и помошници и им рече да замесат лебови и во секој леб да стават по малку од златните предмети. Кога лебовите беа готови, епископот ги подели како благослов на сите жители на градот Кесарија. Во почетокот сите се зачудија, а потоа нивното изненадување стана уште поголемо: кога секое семејство го пресече лебот, во него најде злато, но не било кое, туку токму она што му го имаше дадено на својот епископ.

Едноставно, лебот со паричка на Василица е потсетување на ова чудо и славење на Бога поради истото. Обичајот за Бадник да се прекршува леб со паричка е увезен од традициите на соседни православни народи и така полека се одомаќинувал и кај нас. Кога логички ќе размислиме ќе видиме дека и овој обичај како пополека да се вади од контекстот на христијанството и се поедноставува до таа мерка што дури е несоодветен за разумноста токму поради ставањето акцент на паричката, која носи среќа итн. Етимологијата на зборот среќа е од зборот срешта, што значи среќата, задоволството, благоста и смислата е од средбата со другиот, како и со Бога.

Што треба да прави со неа оној што ќе ја добие?

Леб со паричка треба да правиме на Василица. Тој што ќе ја добие паричката на Василица треба тоа да го смета како благослов од Бога, како повод да благодари за секое добро или, пак, да се размисли над себе за своите дела.

До кога се поздравува со Христос се роди?

Со овој поздрав христијаните се обраќаат еден кон друг од Божик, па сè до одданието на празникот, кое секогаш е на 13 јануари.

Македонија

Коњановски: Изградба на мултифункционално игралиште и подобрување на инфраструктурата во Кукуречани

Published

on

Градоначалникот на општина Битола, Тони Коњановски, денес оствари посета на населеното место Кукуречани, каде што наскоро ќе започ

Градоначалникот на општина Битола, Тони Коњановски, денес оствари посета на населеното место Кукуречани, каде што наскоро ќе започне реализацијата на два значајни проекти – изградба на мултифункционално спортско игралиште и реконструкција на улици со вкупна должина од 1930 метри.

Првиот проект се однесува на изградба на современо спортско игралиште во дворот на основното училиште „Александар Турунџев“. Игралиштето ќе биде наменето за повеќе спортови, вклучувајќи кошарка, ракомет, одбојка и тенис. Градоначалникот Коњановски, заедно со директорот на училиштето, Никола Јовевски, направи увид на локацијата каде што ќе се гради спортскиот терен.

Покрај тоа, во завршна фаза е изготвувањето на проектната документација за реконструкција на осум краци од уличната мрежа во должина од 1930 метри, со што значително ќе се подобри патната инфраструктура во ова населено место.

„Со овие инвестиции, не само што ќе обезбедиме подобри патишта, туку и ќе создадеме поквалитетни услови за спортски активности на учениците и младите во Кукуречани“, истакна градоначалникот Коњановски.

Реализацијата на овие проекти е дел од пошироката стратегија на општина Битола за подобрување на инфраструктурата и животните услови во руралните средини.

Continue Reading

Македонија

Божиновска: Со јасна визија и конкретни чекори ја движиме енергетиката напред

Published

on

Министерката за енергетика, рударство и минерални суровини, Сања Божиновска, денеска беше домаќин на премиерот Христијан Мицкоски во рамките на неговата посета на Министерството, каде што беше испратена јасна порака за поддршка на реформите и клучните енергетски проекти.

За време на посетата, премиерот се запозна со условите за работа, организацијата и стратегиите што Министерството ги спроведува за обезбедување енергетска стабилност, одржливи инвестиции и ефикасно управување со ресурсите.

„Владата стои зад стратегијата за посигурно, поекономично и еколошки поодговорно производство и снабдување со енергија. Со јасна визија и конкретни чекори, ја движиме енергетиката напред,“ истакна Божиновска.

Посетата ја потврди заложбата на Владата и Министерството за енергетика за одржлив развој, модернизација и стабилно енергетско снабдување, што ќе обезбеди сигурност за граѓаните и стопанството.

Continue Reading

Македонија

Денес се одбележуваат 132 година од смртта на Григор Прличев

Published

on

На денешен ден во 1893 година во Охрид умрел Григор Прличев, еден од темелните македонски писатели од 19 век. Љубовта кон книгата Прличев ја добил од неговиот дедо кој му го купил првиот грчки буквар кога Григор имал само четири години. На крајот од својот живот неговиот дедо и оставил завет на мајка му да го испрати Григор на училиште.

Прличев бил ученик на Димитрија Миладинов, кој во тоа време учителствувал во Охрид и кој имал големо влијание врз него.

Во 1859 година како студент на втора година по медицина во Атина ја пишува поемата „Сердарот“. Една година подоцна, во 1860 ја добива наградата на големиот конкурс во Атина за најдобра поема на грчки јазик. За оваа поема, Прличев е овенчан со лаворов венес и добива паричен дел. Истата година делото излегува од печат, а тој од стручната критика за делото добива епитет на втор Хомер.

Поетската творба „Сердарот“ се смета за апсолутен врв на сиот влог што во уметноста на зборот овој творец го дал. За книжевната наука оваа поема треба да се разгледува во контекстот на европската теорија на романтизмот. Други позабележителни негови творби се „Автобиографијата“ која е напишана во периодот 1883-1890 во бугарската машка гимназија во Солун, каде Прличев учителствувал, а е објавена по неговата смрт, како и словото-есеј „Чувај се себеси“. Тоа се комплементарни книжевни дела и ја доречуваат на директен начин основната порака на „Сердарот“. Со поемата “Сердарот”, историски ја верификувал големината на својот поетски талент. Ова поетско дело и до денешен ден според многу елементи на епското пеење се уште не е надминато.

Прличев заедно со Јаким Сапунџиев го започнал народниот подвиг во Охрид за воведување на народниот јазик во училиштата, односно борба против Цариградската патријаршија и нејзиното влијание. Во 1868 г. турската власт го затвора и го депортира во дебарската зандана, поради клевета од страна на грчкиот охридски владика.

Едно од поважните негови дела е и песната „Во илјада седумстотини шездесет и второ лето“ , која ја објавува во 1872 година во цариградскиот весник „Читалиште“ која подоцна е преобјавена и во неговата „Автобиографија“. Во цариградскиот весник „Право“ во 1872 година е објавена вест дека Прличев подготвил за печат книга песни за деца под наслов „Воспитание“ или 12 наравствени песни.

Гробот на Григор Прличев се наоѓа зад црквата „Света Богородица Перивлепта“ во Охрид.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Трендинг

Copyright © 2024 Булевар.мк