Меѓу 69 моќни жени, Есма доби станица во бриселското метро.
Пријателите на Европа рекоа дека идејата е да се прикажат „вистински лица и вистински приказни кои го истакнуваат исклучителното достигнување што европските жени – граѓани – придонеле во многу различни сфери“ и да направат „емотивна врска“ со луѓето.
Феминистичката преработка на мапата на бриселското метро им оддава почит на жените кои ја обликуваа европската историја, од Симоне Вејл до Јована Орлеанка, пишува ЕУ Опсервер.
Инспириран од проектот Градот на жените на писателката Ребека Солнит и географот Џошуа Џели -Шапиро, европскиот тинк-тенк Пријатели на Европа ја редизајнираа мапата во Брисел за да го одбележат Денот на Европа.
„Мапата е прослава на нов вид на инклузивно лидерство и средство за зајакнување на демократијата и предизвик за нееднаквоста на можностите: ако го видите, можете да бидете“, рекоа Пријатели на Европа.
Идејата за „Главен град на Европа, жените на Европа“ е на доверителот на „Пријатели на Европа“ и на ирската новинарка Мери Фицџералд, која рече дека сака да раскаже нова приказна за Европа што ги надминува јазикот и националноста.
„Ја користиме метро-картата во Брисел како креативна рамка за да раскажеме поинаква приказна за континентот со жени во срцето“, рече таа.
„Ние сакаме овој проект да одекне далеку, подалеку од таканаречениот „Бриселски меур“.
Пријателите на Европа рекоа дека идејата е да се прикажат „вистински лица и вистински приказни кои го истакнуваат исклучителното достигнување што европските жени – граѓани – придонеле во многу различни сфери“ и да направат „емотивна врска“ со луѓето.
69-те станици беа преименувани во чест на жените од сферата на политиката, науката, економијата, уметноста и спортот.
Чест на шеесет и девет жени
Тука се вклучени Ермесинде, луксембуршката грофица од 13 век, која презеде политичка контрола откако нејзиниот сопруг почина; Валери Амос, првата црнкиња што служеше во кабинетот на Велика Британија; германската фоторепортерка Герда Таро, која загина на фронтот на граѓанската војна во Шпанија; италијанска сликарка Артемисија Гентилески; австриската авторка Берта фон Шутнер, првата жена добитник на Нобелова награда за мир; француската модна дизајнерка Коко Шанел; и истражувачката новинарка од Малта Дафне Каруана Галиција, која беше убиена во 2017 година.
Имињата беа избрани од членовите на мрежата на Европски млади лидери и Брисел Биндер, група која има за цел да привлече повеќе жени на панел дискусии.
Франческа Кавало, коавторка на бестселерот „Добра ноќ за бунтовните девојки“, исто така беше вклучена во правењето на конечниот избор.
Иницијативата ја поздрави потпретседателката на Европската комисија, Маргарет Вестагер на Твитер.
“Зборуваме за #Татковците на Европа. Но, има и # МајкиОд Европа! Жените кои се бореа за слобода, за мир, за други жени … тие исто така ја направија Европа”, рече таа.
Името на мапата вклучува жени од сите 27 земји на ЕУ и пошироко, меѓу кои е и мулатката Солитуд, хероина која се бореше против ропството на францускиот остров Гвадалупе и Мери Томас (позната на нејзините приврзаници како кралица Марија), револуционерен водач во поранешната данска колонија Сент Кроа.
Исто така, е претставена и Маргарет Тачер, првата премиерка на Велика Британија – и на Европа.
Кристин Лагард, првата жена претседател на Европската централна банка, рече дека е „чест што е во толку добро друштво“ на картата.
Исто така се споменуваат и претседателката на Европската комисија Урсула фон дер Лајен, шефицата на Меѓународниот монетарен фонд (и поранешен комесар) Кристалина Георгиева и германската канцеларка во заминување Ангела Меркел. Во нејзина близина, една од главните метро станици е именувана по кралицата на ромската музика Есма Реџепова како единствена претставничка од Македонија. Од балканските маркантни жени, метро станица доби и хрватската писателка Ивана Брлиќ Мажураниќ.
Мапата следува по иницијатива на мрежата за јавен превоз во Брисел, СТИБ / МИВБ, што го одбележа Меѓународниот ден на жената со привремено преименување на 10 метро станици по познати жени, вклучувајќи ја и лидерката за граѓански права на САД, Роза Паркс и шведската активистка за клима, Грета Тунберг.
Ќе напишам рецензија за вчерашниот концерт на Мизар, но не очекувајте никаква објективност од мене дека дури и со сила да се обидам нема да можам.
Тие кои ме познавате одамна знаете дека бев и сум исклучително голем фан. Така и ќе започнам. Се сеќавам точно на денот некаде 1991/2 кога на Зелено пазарче (на она истото каде што се продава овошје и зеленчук) ја купив касетата односно вториот албум на Мизар „Свјат Дримс“. Сѐ после ова одеше по некој природен тек на нештата или мојата желба да свирам, запознавањето со првиот албум „Девојка од бронза“, наоѓање на гаражни демо снимки од сите можни постави особено некои верзии на кои пее Горан Трајковски, па Вртев, следејќи ги сите откровенија на Мизар, па сите нови постави од Горан, па Нора, па Хармосини, Кисмет проектот на Горазд варијантата со девојката (нека ми прости ѝ го заборавив името). Да бидам малку реален сепак, некои од поставите имаа повеќе, а некои помалку успех.
Но, дури вчера во МКЦ сфатив дека секој кој „прошол“ низ Мизар имал причина или попрецизно минал дека така требало да биде за да можеме да ги слушаме во живо Мизар и во 2024 година. За жал, Мизар во постава со Горан Таневски имав можност да ги гледам само еднаш во живо пред платото на денешна зграда на влада, а тогашна ЦК. Беше групна свирка и звучеа страшно добро, а таа вечер со Деан Ќурчиев (Ќуре) мислам го запознавме и нашиот прв тапанар Пајо кој исто така беше фан на Мизар. Веќе на вториот концерт на кој бев присутен во Куршумли ан – Мизар имаа нов вокален изведувач односно пееше Нора наместо Таневски.
Во изминативе 3-4 години имав на некој начин подиректна врска, односно моите музички проекти меѓу другите локации ги снимав и правев во студиото на Нико (сегашниот вокал), „Вруток“, а таму проби правеа Мизар во горе доле екипа со вчерашната постава. Имав можност да ги слушнам неколку пати на проба и да ја осетам новата енергија. Ако не грешам Нико минатата година почна да пее бек вокали со Мизар за од оваа година да биде лид вокал. Истиот ден кога дознав за најновиот лајнап на Мизар, беше моментот кога започнав како Годо да го чекам вчерашниот ден за концертот во Скопје.
Денсинг салата на МКЦ вчера во ден недела кој не е не баш идеален ден за концерт на Мизар беше полна со народ како на времето. Локацијата за концертот е единствениот објект во Скопје кој во 2024 тоа и го залужил да биде. Пред концертот им се убацив на тонската проба и слушајќи ги како го нивелираат звукот свирејќи ја „Униније“ конечно ми дојде сознанието за она погоре што го напишав, за тоа дека секој што бил дел од Мизар бил со причина во Мизар за да остави трага, да остави ѕвездена прашинка и да ја пренесе на новите кои доаѓаат по него. И, сѐ ова за да може Горзад сето тоа да го склопи да звучи како што звучеше вчера – „силно и моќно – како да е направено за 2024 година“!
Влезот на концертот беше со новата ствар „Псалм 135“, а во првите 20 секунди присутните во МКЦ од кои повеќето не ги познаваа вокалните капацитети на новиот пејач Нико мислам дека беа разнесени од точноста, прецизноста и полниот израз на бендот. Некаде на половина песна знаев кој ќе биде муабетот утре у Скопје – „Мизар звучеа беспрекорно под конец“. На концерт бев со пријател странец кој да речеме има рафиниран музички вкус (малку повеќе џез) и кој за првпат ги слуша Мизар. Нему сите песни му имаа исто значење така што неговата констатација дека звучат како сериозен светски бенд има веројатно поголема објективна тежина од мојава рецензија. Скопје од доцните 80-ти и почеток на 90-тите вчера беше во МКЦ, но беа и нивните деца млади, некои претпоставувам ги донеле старциве на „сила“ да видат и да чујат како растеле. Но, тоа што мене особено ме импресионираше вчера е дека тие нови деца не слушаа некој стар бенд со носталгични звуци, туку слушаа зрел легендарен бенд кој произведува модерен звук.
Рецептот на Горазд – функционира и за младиве генерации.
После првите нови ствари кои ги отсвирија маестрално, со нови аранжмани започна серијата на концертот со старите ствари од „Униније“, преку „Дождот“, „Магла“ и очекуваната кулминација со „Девојка од бронза“ и хорскиот крај на сите заедно со публика и повик од истата „Разбудииииии се……разбудиииии се“!
После ова концертот течеше би рекол природно како што треба кон својот крај.
Тоа што сакам да го напишам на крај е дека ги имаме Мизар во 2024 година кои ако сакаат можат уште многу да донесат во нашево општество.
Влијанието на музиката е исклучително важно во развојот на генерации млади луѓе и тоа не само од аспект на музиката како уметност сама по себе. Факт е дека тоа на каква музика растеш, таа те води кон тоа какви книги читаш, како се образуваш, до моментот каков партнер(ка) ќе одбереш, другар, пријател, колега, дали ќе ти заминат некои од нив да станат монаси или да возат камион во САД, каде ќе се вработиш, дали ти ќе придонесуваш во социјално-општествена смисла за твојата земја одредена додадена вредност или нема и таканатака.
Мизар придонесуваат многу, веќе долги години, но тоа што ме радува е дека продолжуваат да го прават истото и тука ќе се, во Скопје, Македонија за децава во годиниве пред нас.
Бојан Јовановски, познат во јавноста како Боки 13 преку социјалните мрежи соопшти дека поради влошена здравствена состојба го откажува и најавеното гостување во поткастот кај Лазаров кое беше закажано за утре.
Како што е познато, Бојан Јовановски деновиве се откажа и од организацијата околу големата наградна игра со Стефан Лазаров, исто поради влошена здравствена состојба, но и претрпен стрес.
Фотографија од „југо“ на американски автопат предизвика возбуда на социјалните мрежи, иако автентичноста на сликата не е потврдена. Луѓето најмногу ги возбуди натписот на регистрацијата за кој не се знае дали е вистински или монтиран, а кој со хуморот предизвика носталгија кај корисниците на социјалната мрежа Фејсбук и започна дискусија на интернет.
Пред речиси пет децении во фабриката „Застава“ во Крагуевац беше склопен првиот автомобил „Застава корал“, попознат како Југо, кој стана еден од најпрепознатливите симболи на Југославија.
Првиот автомобил беше подарен во далечната 1977 година на Јосип Броз Тито. Автомобилот, кој некогаш важеше за гордост на југословенската автомобилска индустрија, беше претставен на американскиот пазар во 80-тите години, но подоцна стана предмет на потсмев. Често се нарекува „најлошиот автомобил на сите времиња“.
На Фејсбук во групата Scenic Depictions of Slavic Life беше споделена фотографија од југото, а направена на американските патишта. Креативната регистарска табличка со натпис „bad car“ лош автомобил) ги насмеа корисниците.
Следуваа многубројни коментари. „Кажете што сакате, но автомобилот е сè уште во возна состојба“, гласи еден од нив. „Легенда“ и „Мојот прв автомобил“, напишале други корисници. Друг корисник додал дека се работи за бесмртна југословенска кола. „Немам возачка дозвола, но ако некогаш добијам, ќе биде на југо“, напишала една корисничка.