Connect with us

Бизнис

ТОП 100: Листа на најбогатите луѓе во регионот за 2024 година – МЕЃУ НИВ И ОСУМ МАКЕДОНСКИ БИЗНИСМЕНИ

Published

on

Листата на 100-те најбогати во регионот традиционално ја објавува списанието Недељник, а листата е реализирана во соработка со водечките медиуми во регионот: словенечкиот дневен весник Finance (и порталот Finance Manager), хрватскиот економски неделник Лидер, Босанскиот весник Ослобоѓење и економскиот неделник Капитал од Северна Македонија.

Без оглед на уште една година на криза, историјата покажа дека капитализмот (слободниот пазар и претприемничката способност) и овојпат излегува посилен од кризата. Многу компании низ демократскиот свет позитивно изненадија со нивната способност да одржуваат високи натпросечни профитни маржи. „Кој може, добива два“, вели популарната поговорка, а во бизнисот се преведува како порака – кој знае, тој се развива и расте понатаму. Оваа теза ја потврдува и листата на Форбс на најбогати луѓе во светот на чело со Илон Маск. Форбс вели дека сега има повеќе милијардери од кога било – вкупно 2.781, што е за 141 повеќе од претходната година и 26 повеќе од рекордот во 2021 година. Тие вредат вкупно 14,2 трилиони долари, што е 2 трилиони долари повеќе од претходната година и 1,1 трилиони долари повеќе од рекордот во 2021 година.

Комбинацијата на тешки деловни услови и индивидуални одлуки на сопствениците на компании ја создадоа Листата на 100 најбогати деловни луѓе во нашиот регион (државите кои некогаш беа дел од поранешна Југославија).

ЦЕЛАТА ЛИСТА 100 НАЈБОГАТИ ВО РЕГИОНОТ 

ИМЕ – ФИРМА – ВРЕДНОСТ (ВО ЕВРА) – ЗЕМЈА

1. Силвио и Роберт Кутиќ и Изабел Јелениќ   Инфобип   3.097.663.106    Хрватска

2. Мирослав Мишковиќ     Делта холдинг             2.851.179.194      Србија

3. Дубравко Гргиќ       Аграм Група          2.793.000.000         Хрватска

4. Костиќ семејство      МК холдинг             2.655.071.601       Србија

5. Мате Римац        Римац Бугати      2.295.000.000        Хрватска

6. Дејан Чакајац и Јадранка Степановиќ    Моцарт    1.808.077.997      Србија

7. Драган Шолак       Јунајтед Група              1.694.700.000      Србија

8. Давор Лукшиќ Ледерер      Плава лагуна    1.646.650.000       Хрватска

9. Павао Вујновац      ENNA групација, Фортенова    1.624.000.000     Хрватска

10. Емил Тедески      Мајберг        1.567.177.544           Хрватска

11. Петар Матијевиќ      М.И.Матијевиќ        1.562.250.181     Србија

12. Љубиша Крстајиќ       Каризма Хотели и одморалишта       1.546.000.000     Србија

13. Миле Ќурковиќ         Плодине             1.516.227.500           Хрватска

14. Филип Цептер       Цептер Интернационал          1.340.000.000         Србија

15. Петар Матиќ           МПЦ холдинг             1.345.807.790          Србија

16. Борислав и Драган Станојловиќ   Sport Vision         1.306.873.270       Србија

17. Небојша Шапоњиќ и Ранко Сочанац           НЕЛТ           1.260.000.000       Србија

18. Пивац семејство           MI Pivac          1.169.514.286          Хрватска

19. Небојша Сарановиќ           Капа Стар        1.167.977.881 Србија

20. Станко Поповиќ            Еликсир            1.155.254.856 Србија

21. Марко Пипуниќ Жито 1.140.350.000 Хрватска

22. Сенад Џамбиќ Бинго група 1.100.130.112 БиХ

23. Томислав Мамиќ Томи 1.079.164.000 Хрватска

24. Богољуб Кариќ БК група 1.020.000.000 Србија

25. Бранко Роглиќ Орбицо 975.019.673 Хрватска

26. Божидар Петковиќ Пештан 964.030.904 Србија

27. Вук Хамовиќ ЕФТ 942.500.000 Србија

28. Дрк Виндија семејство 904.594.805 Хрватска

29. Иван Бошњак и Стојан Вујко Милениумски тим 877.546.900 Србија

30. Драгутин Каменски Камград 873.440.000 Хрватска

31. Мирољуб Алексиќ Алко Груп 849.419.773 Србија

32. Живко Мукаетов Алкалоид 784.183.300 Северна Македонија

33. Иван Ерговиќ NEXE група 773.540.000 Хрватска

34. Бисера Драгичевиќ НИРД 751.920.000 Хрватска

35. Петар Припуз CIOS Group 735.000.000 Хрватска

36. Бранислав Грујиќ ПСП Фарман 725.000.000 Србија

37. Семејство Хастор АСА инвестира, основа 702.711.717 БиХ

38. Свјетлан Станиќ Станиќ Група 687.045.700 БиХ

39. Петар Ќорлука Виолета 685.396.128 БиХ

40. Анте Влаховиќ Адрис 676.804.499 Хрватска

41. Жељко Митровиќ Пинк Интернационал 676.761.592 Србија

42. Небојша Иковиќ Милшпед Група 647.563.276 Србија

43. Душан Мојсиловиќ Агромаркет Груп 645.202.792 Србија

44. Андреја Јосифовски Макпетрол 625.492.580 Северна Македонија

45. Мирослав Алекса Алмекс 611.886.710 Србија

46. ​​Иво Усмијани JGL 592.782.609 Хрватска

47. Илија Гечев ИГМ Трејд 573.787.416 Северна Македонија

48. Семејство Кожул ТТ Кабели 571.615.962 БиХ

49. Ненад Милановиќ ЦОИНГ 540.000.000 Србија

50. Жељко Задро Хрватска шеќерна индустрија 538.640.000 Хрватска

51. Зоран Тирнаниќ ДИС 532.322.368 Србија

52. Добросав Бојовиќ Напред, Енергопроект 525.000.000 Србија

53. Миленко Костиќ Авто Чачак 524.790.774 Србија

54. Новак Ѓоковиќ тенисер 500.000.000 Србија

55. Стипо Матиќ М Сан група 470.100.000 Хрватска

56. Срѓан Миловановиќ Коперник систем 466.458.702 Србија

57. Иван Катавиќ КТЦ 454.510.000 Хрватска

58. Мирко Рисовиќ ТРОПИК 448.272.015 БиХ

59. Андреј Јовановиќ ДЕКА инженеринг 447.500.000 Србија

60. Семејство Богдан ФЕАЛ 443.657.239 БиХ

61. Изудин Ахметлиќ Хифа Оил 433.626.722 БиХ

62. Модна компанија Милија Бабовиќ 443.609.940 Србија

63. Семејство Гудељевиќ Феро термин 442.180.000 Хрватска

64. Георг Гавриловиќ Џуниор Глобална храна 427.625.000 Хрватска

65. Хамед Рамиќ Евра Асфалт 404.132.322 БиХ

66. Владимир и Никола Лазаревиќ Форм идеален 398.730.790 Србија

67. Милан Радоичиќ и Звонко Веселиновиќ Инкоп 398.409.580 Србија

68. Иван Убовиќ Бемакс 396.678.744 Црна Гора

69. Драган Бокан ВОЛИ 391.106.180 Црна Гора

70. Веселин Јевросимовиќ COMTRADE 379.377.592 Србија

71. Петр Немец Амикус 363.100.000 Србија

72. Коста Чоловиќ Бања комерц – Бекамент 362.758.744 Србија

73. Ѓорѓије Ницовиќ Ирва инвестиции 361.018.410 Србија

74. Никола Јокиќ кошаркар 350.000.000 Србија

75. Драгољуб Збиљиќ Енерготехника Јужна Бачка 349.848.260 Србија

76. Родољуб Драшковиќ Свислион Група 340.277.103 Србија

77. Милутин Николиќ и Павле Кавран Инвиго Капитал 333.000.000 Србија

78. Мирко Грбешиќ МЕПАС 321.097.314 БиХ.

79. Семејство Гудељ FIS 318.868.934 БиХ

80. Семејство Краљиќ Стројопромет Група 316.360.000 Хрватска

81. Жељко Мандариќ Маншпед 296.674.000 Хрватска

82. Младен Грујиќ Компресор 291.678.186 Србија

83. Александар и Драган Обрадовиќ АДОК 279.379.756 Србија

84. Боривој и Ѓорѓе Трифуновиќ Баувесен (стечај) 275.000.000 Србија

85. Гоце Камчев КАМ 274.590.435 Северна Македонија

86. Комнен Лаковиќ Тежок попуст 273.358.160 Црна Гора

87. Ристо Дрекаловиќ КИПС 273.141.500 Црна Гора

88. Слободан Кутревски Пекабеско 267.171.362 Северна Македонија

89. Страшо Милковски Гранит АД 265.799.470 Северна Македонија

90. Драго Малиновиќ Комерц Мали 264.721.312 БиХ

91. Ацо Ѓукановиќ Инвест Нова, Прва банка 260.420.000 Црна Гора.

92. Семејство Радун Нектар 256.789.940 Србија

93. Благота Радовиќ Зетаградња 239.816.080 Црна Гора

94. Александар и Бојан Галиќ Галенс 233.841.356 Србија

95. Соња и Небојша Петриќ Промист 232.744.596 Србија

96. Драган Јанков и Милан Станиќ Силбо 222.085.850 Србија

97. Владимир Тодоровиќ Тинекс 217.957.480 Северна Македонија

98. Милан Беко Лука Белград 215.000.000 Србија

99. Гојко и Станка Бајовиќ Оков 214.361.795 Црна Гора

100. Висар Јакупи Кипер маркет 209.995.590 Северна Македонија

Што има ново на Листата на 100 најбогати бизнисмени во регионот?

На врвот – ништо и нешто ново. На листата, како и минатата година, суверено доминираат Силвио и Роберт Кутиќ и Изабел Јелениќ, сопственици на технолошката компанија Инфобип. За волја на вистината, за една година изгубиле 217 милиони евра од вредност. Но, тоа не ги возбудува многу бидејќи компанијата досега не се фокусираше на генерирање профит како главен индикатор, туку на раст, иновации и позиционирање за иднината. 

Првото место на Инфобип на Листата на 100 најбогати бизнисмени во регионот е дел од пошироката (глобална) слика во која моментално е сместена индустријата за информатичка технологија. Таа слика покажува дека софтверскиот дел од ИТ индустријата продолжува да расте, поттикнат од вештачката интелигенција, но хардверскиот дел стагнира и опаѓа. Пример за овој втор тренд е третата највредна хрватска компанија Римац – Бугати (сопственик Мате Римац), која загуби две места на овогодинешната листа во однос на претходната година. Точно, има уште една причина за падот на вредноста од 750 милиони евра – заладувањето на западниот пазар на електрични автомобили, што го забави растот на технолошките компании во индустријата за електрични возила. Падот на Мате Римац на петтото место на листата го искористија српските бизнисмени Мирослав Мишковиќ (скокна на второ место) и семејството Костиќ (трето место), кои го наследија имотот на нивниот татко кој почина на крајот на 2024 година.

Меѓу првите пет на листата 100 се случи уште една промена – Дубравко Гргиќ, сопственик на Аграм Груп, се пресели од второ на 3 место на овогодинешната листа.

Впечатлива карактеристика на овогодинешната листа е тоа што меѓу првите 20 бизнисмени од регионот се исклучиво бизнисмени од Хрватска и Србија. Во првите пет – тројца се од Хрватска и двајца од Србија, а во првите 10 – шест се од Хрватска и четворица од Србија. Првиот бизнисмен од друга земја во регионот е Сенад Џамбиќ, сопственик на групацијата Бинго од Босна и Херцеговина и го зазеде 22. место.

Заедничка карактеристика за набљудуваните деловни луѓе и нивните компании е стабилизирањето на бизнисот, богатите се сè уште богати, а оние кои знаат да прават бизнис продолжуваат да растат.

Кај српската бизнис елита веќе две-три години е забележливо дека бизнисмени блиски до власта влегуваат и излегуваат од бизнисот, растат и паѓаат, основаат и затвораат фирми, а во меѓувреме (додека се занимаваат) најмногу работат со државата и нејзините пари. Речиси и да нема приватна компанија родена и негувана во државниот јасли за која може да се каже дека е сериозна и одржлива затоа што нејзините сопственици не знаат да работат во здрава конкуренција и не се способни да работат без пазарна заштита. Можеби ништо од горенаведеното не е карактеристично за компанијата Коефик, но забележливо е дека нејзиниот сопственик Ненад Ковач овојпат исчезна од листата на 100-те најбогати во регионот. Но, затоа Драгољуб Збиљиќ, сопственикот на компанијата Енерготехника Јужна Бачка (позната по деловните аранжмани со државата), за една година ја зголеми вредноста на својата компанија за 110 милиони евра (од 239.771.360 на 349.848.260 милиони).

Податоците покажуваат дека во сите земји од регионот класичните (традиционални) бизниси се генерално добри и носат стабилен профит. Бизнисот со недвижности може да се каже дека е во подем. Високите технологии, освен во Хрватска, даваат задоволителен принос во Словенија и Србија, додека интересот за таа индустрија е намален кај деловните луѓе во Црна Гора, веројатно поради малите шанси за голема заработка.

Деловните резултати на две реномирани и многу успешни компании во Србија – Капа Стар и Еликсир – би можеле да се оквалификуваат како минлива слабост. Нивните сопственици Небојша Шарановиќ и Станко Поповиќ паднаа од 12. на 19. место на листата, односно од 9. на 20. место.

Покрај веќе споменатиот Ковач, од листата на 100 овојпат испаднаа и Иван Жабчиќ и Марко Вуковиќ, сопствениците на хрватската компанија ХС продукт, која се занимава со производство на огнено оружје. Вредноста на нивниот имот лани беше проценета на 325 милиони евра. Од листата 100 исчезна и Иван Чермак, сопственикот на „Делта Оил Интернешнл“, чија вредност лани беше проценета на 305 милиони евра.

Што се однесува до новодојдените на Листата, од Хрватска тоа се Жељко Задро (хрватска индустрија за шеќер) и Давор Лукшиќ Ледерер (Сина лагуна) и од Србија Милутин Николиќ и Павле Кавран, сопственици на Инвиго Капитал.

Минатогодишниот феномен се повтори и годинава – сопственик на најголемиот хрватски бизнис агломерација не е најбогатиот Хрват. Имено, Павао Вујновац, сопственикот на компаниите ЕНА и Фортенова, чие портфолио тежи 9,7 милијарди евра (речиси шест отсто од вкупниот приход на хрватската економија), е само на 9-то место на листата на 100 најбогати бизнисмени во регионот. (односно, само петтиот најбогат Хрват).

Доминацијата на имотот на хрватските бизнисмени на Листата на 100-те најбогати во регионот најпрво може да се толкува како членство на Хрватска во Европската унија. Не само финансиските стимулации (кои ги доби Римац, на пример) туку и целокупното деловно опкружување е целосно усогласено со европските правила. Дополнително, хрватските компании добија пристап до европскиот пазар (половина милијарда потрошувачи), кој во изминатите 11 години ги „учи“ како да се однесуваат на него.

Ваквите околности го фаворизираа раѓањето, развојот и растот на два „еднорози“ (Инфобип и Римак-Бугати). Секако, предуслов за нивното создавање беше идејата, иновативноста, извонредноста и деловната способност на сопствениците на тие компании. А, неизмерен придонес во „полирањето“ на нивните перформанси беше направен со влегувањето на меѓународниот пазар, каде што станаа глобални лидери во нивните соодветни индустрии.

Сега веќе традиционалното ривалство меѓу Хрватска и Србија, изразено во Листата на 100 најбогати бизнисмени во регионот, ја засени бизнис елитата во другите земји од регионот – Босна и Херцеговина, Црна Гора и Северна Македонија. Во тие земји приматот на листите на најбогати бизнисмени го имаат сопствениците на компании чие портфолио се состои главно од традиционални бизниси (трговија, дистрибуција, индустрија, градежништво, земјоделство). Факт е дека таквата економска структура се спротивставува на кризите, но, за жал, и на сите промени што се случуваат во глобалната економија.Извор: Велике приче.ком

Бизнис

Историски максимум на цената на кафето на берзите

Published

on

Цената на кафето арабика продолжува да расте осми ден по ред достигнаувајќи го денеска својот историски максимум, како последица на намалените испораки и во пресрет на веројатното намалување на жетвата во Бразил во 2025 година предизвикано од топлото и суво време.

Од почетокот на годината цената на арабиката порасна за 21 отсто.

Фјучерсите за сортата арабика на берзата International Exchange Inc. (ICE) утринава пораснаа за 2,4 отсто до $3,87 долари за фунта (0.4 килограми), претходно за време на тргувањето достигнувајќи историски врв од 3,88 долари.

Во меѓувреме, земјоделците во Бразил го чуваат родот непродаден, надевајќи се на натамошен раст на цените на зрната во услови на неизвесни прогнози за жетвата оваа сезона.

Според ICE, заклучно со 31 јануари, резервите на сертифицирана арабика изнесуваа 867.582 вреќи, што е за 11,5 отсто помалку споредбено со крајот на 2024 година.

Цената на поевтината сорта, робуста, се намали за 0,9 отсто на 5.668 долари за метричики тон. 

Continue Reading

Бизнис

TEMU во Македонија: Ниски цени, брза достава и агресивен маркетинг – како влијае на македонската е-трговија?

Published

on

Кинеската платформа за е-трговија TEMU брзо стекна популарност и во Македонија, благодарение на ниските цени, кои често се клучен фактор за поттикнување за првата онлајн нарачка. 

Влегувањето на кинеската платформа за е-трговија TEMU на македонскиот пазар дополнително го поттикнува онлајн купувањето во Македонија. Со примамливи цени, брза испорака и агресивен маркетинг, TEMU ги придобива потрошувачите, но истовремено внесува големи промени во локалниот еко-систем на е-трговија. 

Платформата го стимулира користењето на картички за онлајн плаќање, што е одреден чекор напред кон намалување на високото ниво на користење на готовина при испорака (Cash on Delivery – CoD). Со оглед на тоа што плаќање  при испорака доминира во регионот, оваа промена може да ги поттикне потрошувачите да ја прифатат дигиталната трансакција како побезбеден и поудобен начин на плаќање. Локалните е-трговци треба да го искористат ова како можност, нудејќи атрактивни понуди за картични плаќања или програми за лојалност кои наградуваат дигитално плаќање, за постепено да го намалат уделот на плаќање при испорака кој е истакнат како еден од главните предизвици на е-трговците. 

Секако секое купување онлајн особено со платежна картичка носи придонес за е-трговијата во Македонија, бидејќи ги едуцира граѓаните, па со тоа се очекува дека ќе направат и друга онлајн трансакција од домашните регистрирани е-трговци.

Локалните бизниси дополнително може да научат многу од оваа стратегија, особено кога станува збор за персонализирани реклами, инфлуенсер маркетинг и подобрено корисничко искуство. Ако тие ја прифатат оваа нова парадигма и се прилагодат на потребите на модерниот потрошувач, имаат реална шанса да останат конкурентни и релевантни на пазарот како и да ја зголемат продажбата земајќи во предвид дека навиките кај потрошувачите се повеќе и повеќе се насочуваат кон е-трговијата. 

Влијае ли зголемениот обем на пратки од TEMU на капацитетите и брзината во достава на останатите пратки кај поштенските даватели?

Македонските граѓани на платформата ТEMU можат да најдат артикли како облека, додатоци за домаќинство, играчки и слично. Во Македонија задолжени за испорака на пратки од TEMU се курираската служба ELS, кои како клучни играчи во доставата на пратки велат дека бројот на пратки значително е зголемен благодарејќи на маркетинг алатките, промоциите и попустите кои ги нуди платформата, а бројот на пратки кои го доставуваат само од TEMU надминува и 4000 пратки на ден, што е извонредно достигнување.

На прашањето за тоа како тече самиот процес на нарачки и испораки од ELS велат дека истиот зависи од неколку чекори. Во првите девет дена нарачките се обработуваат во Кина: сортирање, пакување, транспорт од магацини до аеродроми и слично. Потоа, имаат 48 часа за авиотранспорт, а во Северна Македонија и Албанија пратките се доставуваат во рок од неколку дена.

Зголемениот обем на пратки од TEMU, не влијае негативно врз останатите пратки на е-трговците благодарејќи на постојаните иновации и зголемени капацитите на ЕЛС“, вели Игор Гешовски, сопственик на ЕЛС. 

На дневно ниво се испорачуваат 4.000 пратки и се очекува овој број постојано да расте, благодарение на зголемениот капацитет и побарувачка. Но и покрај се, истиот не влијае негативно врз останатите пратки. ELS во моментов располага со 90 логистички “хабови” и над 300 возила од кои 70 се купени само во последниот месец, дополнително се ангажираат и нови вработени, со оглед на тоа што се припремаат за значителен пораст на пратки, не само од ТEMU, туку и од нови платформи. Потребата за кадар е во постојан раст и во моментов се предвидува зголемување на тимот за 20% секој месец. 

Потрошувачите треба да се внимателни и да доставуваат точни податоци при онлајн нарачки, како би можеле курирските служби побрзо и поефикасно да ги достават производите.

Од ЕLS им сугерираат на потрошувачите да внимаваат на грешки при онлајн нарачките, за да не дојде до дополнитени проблеми при испораката. Најчесто станува збор за: неточни податоци како оставени погрешни телефонски броеви, нецелосни или неточни адреси, погрешни поштенски кодови и слично.

Еднa од наjчестите дилеми кај потрошувачите беше и проблемите со поврат на пратка од ТЕМU, односно дали погрешната пратка може да се врати преку ELS, имајќи предвид дека ТЕМU нуди рефундација на средствата. 

“Процедурите за рефундирање и замена се дефинирани уште пред почетокот на соработката. Иако рефундирањето, враќањето и замената се дел од протоколот, се соочуваме со обиди за злоупотреба. Некои корисници пријавуваат дека пратките не се доставени, иако ги примиле, со цел да добијат рефундирање преку TEMU. Нашата пошта применува современи стандарди, а ние сме единствени во регионот кои доставуваме со безбедносен код, со што значително ја зголемуваме довербата и транспарентноста.” – дополнува Гешовски.

Маркетинг стратегијата на ТEMU е агресивна, но истовремено и стратешки прецизна

Тоа што ТEMU ја издвојува од останатите платформи е токму маркетинг стратегијата која ја користат.  Клучниот фокус е на примамливите цени, кои се дополнети со најразлични ваучери и попусти. Оваа комбинација создава моќна привлечност за корисниците. Дополнително, корисничкото искуство кое го нудат е извонредно и лесно достапно за различни демографски групи.

Дизајнот на веб-страницата и боите на логото, кои потсетуваат на познатата платформа Alibaba, претставуваат внимателно осмислена тактика. Ова не само што го олеснува препознавањето на брендот, туку и поттикнува доверба кај корисниците. Со овие елементи, ТEMU успева да креира уникатна, но и ефикасна маркетинг стратегија која доминира на пазарот.

За маректинг стратегијата на TEMU поразговаравме со Сања Брзанова, Head of Digital во McCANN, која истакнува дека меѓу другото една од поважните стратегии на ТEMU е токму директната продажба односно D2C.

“Aко зборуваме за успехот на ТEMU, мислам дека нивниот модел на директна продажба, или D2C, е еден од главните фактори. Со елиминирање на посредниците, тие успеваат да ги намалат цените до ниво кое е многу привлечено за потрошувачите, особено во пазари како нашиот каде што луѓето се доста чувствителни на цените. Тоа е една од првите работи што ги забележуваме – тие нудат производи по цени кои изгледаат речиси „too good to be true“. Но, не е само тоа. Она што навистина ги издвојува е нивната употреба на кориснички генерирана содржина (UGC). Како што знаеме, денес луѓето многу повеќе веруваат на искуствата на други корисници отколку на традиционалните реклами. ТEMU го искористи ова на паметен начин – поттикнувајќи ги своите клиенти да споделуваат фотографии, видеа и рецензии на социјалните мрежи како TikTok и Instagram. Со ова, тие имаат автентична реклама која гради доверба. Кога ќе видите некој „реален“ човек како го користи производот во секојдневен контекст, тоа има многу поголема тежина отколку некоја скапа реклама. Исто така, не можеме да го игнорираме нивниот агресивен пристап кон рекламирањето. TEMU постојано е присутен на социјалните медиуми сотаргетирани реклами. Тие знаат точно како да ја идентификуваат вистинската публика и да ја привлечат со релевантни пораки. Оваа стратегија не само што ја зголемува свесноста за брендот, туку и помага во претворање на случајните посетители во лојални клиенти. “ – истакнува Брзанова.

Тоа што Сања го потенцира е токму потенцијалот, но и предизвиците кои TEMU ги предизвика кај македонските е-трговци.

“Мислам дека македонските трговци можат многу да научат од TEMU, особено кога станува збор за дигиталниот маркетинг. Една од првите работи што би ја истакналa е важноста на „data driven advertising“. Денес имаме толку многу алатки кои ни овозможуваат да разбереме како размислуваат и што бараат купувачите. Ако македонските трговци почнат да користат вакви алатки за анализа и креирање персонализирани реклами, мислам дека ќе видиме значителни подобрувања. Следно, да не заборавиме на инфлуенсер маркетинг, односно, ангажирање на локални инфлуенсери кои можат со својата содржина да влијаат на целната публика, како и на „UGC“ за што веќе спомнавме како TEMU активно го користи. За крај, корисничкото искуство е нешто што исто така, треба сериозно да се земе во предвид. E-commerce страниците треба да бидат лесни за користење, во денешно време никој нема време или трпение за комплицирани процеси. Со скратување или поедноставување на чекорите и олеснување на процесот на плаќање може многу да си помогнат сами на себе. Она што сигурно можеме да го заклучиме е дека влегувањето на TEMU во Македонија е како меч со две острици. Од една страна, платформата им нуди на македонските потрошувачи достапни производи и подобрено искуство при онлајн купување, но од друга страна, ја засилува конкуренцијата за локалните бизниси во е-трговијата. Ако локалните бизниси земат барем мала поука од успехот на TEMU имаат шанса останат да релевантни и конкурентни на пазарот.” – вели Брзанова.

ТEMU ја редефинира македонската е-трговија, но отвора и значајни предизвици

Додека платформата нуди директен пристап до производителите и ги елиминира посредниците, што овозможува пониски цени и подобро корисничко искуство, таа носи и одредени ризици кои не можат да се игнорираат.

Еден од главните ризици е потенцијалната нелојална конкуренција за локалните е-трговци, кои се соочуваат со зголемен притисок за намалување на цените, но без субвенционирани поштенски трошоцикакви што уживаат азиските компании, наспроти локалните – европски кои се соочуваат со повисоки трошоци за услогасување со европските стандарди. Покрај тоа, платформата отвора прашања за безбедноста на производите, особено затоа што голем дел од нив не ги исполнуваат европските стандарди за квалитет и безбедност.

Локалните потрошувачи се соочуваат со правни предизвици бидејќи TEMU не е регистрирана во Северна Македонија, што ја ограничува нивната заштита преку домашните закони. Ова значи дека при проблеми со производите или доставата, потрошувачите се оставени да ги решаваат овие прашања директно со платформата, честопати со значителни административни и времени бариери.
Овие ризици истакнуваат дека иако TEMU носи значителни предности за македонските потрошувачи, внимателноста и добро информирање се клучни за избегнување на потенцијални негативни последици.

Ако локалните бизниси успеат да ги прилагодат своите стратегии, учејќи од успешниот модел на TEMU, тие можат да останат релевантни и конкурентни. Истовремено, одговорноста на потрошувачите и институциите за заштита на пазарот останува клучна за одржување на здрав еко-систем на е-трговија во Македонија.

Безбедноста на граѓаните

Од Организацијата на потрошувачите на Македонија (ОПМ) во едно неодамнешно нивно излагање велат дека и кај нив сè уште никој не се пожалил од онлајн-пазарувањето на TEMU.

„Иако имаме сознанија дека голем број граѓани почнаа со купување производи на платформата TEMU, сепак сè уште е рано за некакви искуства, односно кај нас сè уште нема поплаки што се однесуваат на купувањето онлајн“, посочуваат од Организацијата.

Од таму предупредуваат дека граѓаните треба да бидат многу внимателни при пазарењето оти нарачуваат на сопствен ризик.

„Напоменуваме дека платформата е регистрирана во странска земја, односно не постои правно лице регистрирано во Република Северна Македонија, па со самото тоа не можеме да се повикуваме на домашните закони, кои се однесуваат на заштита на потрошувачите, односно не може да се поведе постапка преку Државниот пазарен инспекторат и други инспекциски служби. Граѓаните треба да се свесни дека при купување од платформата TEMU, доколку наидат на проблеми, ќе треба да ги решаваат со продавачот“ – додаваат од Организација на потрошувачите.

За тоа дали сите овие производи се безбедни и ги исполнуваат ЕУ стандартите сеуште немаме информација, но истражувањата, како она на Toy Industries of Europe (TIE), покажуваат дека дури 80% од играчките купени на популарни платформи како Shein, TEMU и AliExpress не ги исполнуваат европските безбедносни стандарди, претставувајќи сериозни ризици за здравјето, вклучувајќи токсични хемикалии и опасност од гушење.

Извор: ecommerce.mk

Continue Reading

Бизнис

Промет после бојкотот на маркетите: Граѓаните пазареле за 11,2% повеќе отколку претходната сабота

Published

on

По бојкотот на маркетите во петокот, кога прометот на осумте најголеми ланци на маркети падна за скоро 47 отсто, споредено со претходниот петок, граѓаните наредниот ден, саботата, вратија само мал дел од тоа што не пазареле кога бојкотираа.

Иако во јавноста имаше информации дека во саботата има наплив на граѓани во маркетите, сепак тие пазареле само 11,1 отсто повеќе споредено со саботата 25.01.2025 година. 

Во бројки, еден ден после бојкотот се испазарило производи во вредност од 4,57 милиони евра, а седум дена претходно, за 4,1 милион.

Претходната сабота 4,1 милиони евра, а оваа сабота 4,57 милиони евра +11,2%.

Извор: тв21.мк

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Трендинг

Copyright © 2024 Булевар.мк