Бугарското вето кое го спречува почетокот на преговорите меѓу Северна Македонија и Европската Унија, за целосен прием во европското семејство, поради официјалните резерви на Софија за македонскиот национален и историски идентитет, доведе до објавување на нов „НОН ПЕЈПЕР “.
Телевизијата Клан Македонија поседува копија од овој неформален документ, во чија содржина се вели дека со истиот се запознаени и Софија и Скопје, но се верува дека дури и моќните земји на Европската Унија, кои се заинтересирани да го решат проблемот, со интеграцијата на Западен Балкан во ЕУ.
НОН ПЕЈПЕР ЗА СЛУЧАЈОТ СЕВЕРНА МАКЕДОНИЈА – БУГАРИЈА
Интеграцијата на Западен Балкан во европските и евроатлантските организации е долгорочно безбедносно прашање со висок приоритет. Поради некои отворени прашања, како што е конечното решение за односите меѓу Србија и Косово, ревизија на функционалноста на БиХ, акутен предизвик што создава политички ќор -сокак во целиот регион е и стопирањето на процесот на интеграција на Северна Македонија во Европската Унија .
Покрај во Скопје и Софија, недовербата се пренесува и во Белград и Приштина; Тирана сега се чувствува загрозена поради неформалниот систем дека е заедно со Скопје на патот кон ЕУ, додека прашање на време е кога ќе пукне и трпението на официјална Атина, која се уште е под дејство на политичка анестезија од Договорот од Преспа.
Ова веќе го чувствуваат алтернативните центри на моќ, така што присуството на руските хибридни закани и меката економска моќ на Кина во регионот станува се посилна.
Условно, „западниот“ политички фактор мора да изгради детален заеднички став кој ќе се наметне како решение „земи или остави “ со цел да се реши јазолот чии корени се во историските наративи поврзани со прашањата за идентитетот на Македонците и Бугарите.
Проблемот лежи во различните аспекти на толкувањето на познатите настани од пред еден век. Митологизирањето на историјата ги става двете земји во позиција на политички ќор -сокак, да се борат за националните интереси од суштински и егзистенцијален карактер.
Компромисните решенија досега двете земји ги сметаат за „лоши“ што според нив на долг рок претставуваат сериозна закана за нивната национална безбедност. Оттука, одговорноста што ја покажуваат земјите е од исклучително висок степен на политички притисок за постигнување решение.
За да се реши овој дел од „македонското“ прашање, на двете страни сега им е понуден таканаречен двоен принцип, што ќе им овозможи на двете страни да имаат своја гледна точка на уникатните историски настани.
На Република Бугарија ќе и бидат дадени гаранции за зајакнување на сегашниот концепт на нација-држава, во тој случај ќе биде признат историскиот контекст за бугарското потекло на нејзините граѓани без исклучок. Ова ќе ја ослободи Бугарија од траумата за загрозување на долгорочната стабилност и безбедност преку правата на малцинствата.
Во Република Северна Македонија, пак, контекстот на мултиетничко општество ќе се зајакне преку вклучување на бугарскиот наратив.
Бугарите ќе бидат вклучени во Уставот, како и другите етнички заедници (точно – како дел од бугарскиот народ),
Бугарските здруженија на тој начин ќе добијат посебна заштита и грижа од државата да ја негуваат и промовираат наставата за нивниот аспект на историските настани, а тоа ќе им биде гарантирано со Устав,
Мнозинството словенски граѓани кои се идентификуваат како Македонци и кои го сметаат историскиот контекст за единствен на македонскиот народ, ќе ја зачуваат можноста за ваквото убедување како и нивниот наратив за оваа заедничка историја,
Ова значи дека ќе има фактичка вистина што претставува емпириско научно дејство, но тоа ќе овозможи двоен аспект за дефинирање на контекстот и националното значење за идентитетите на двата народа,
Овој двоен систем ќе се применува и во образовниот систем, каде што ќе се препорача контекст на историски настани, ќе се вклучи двојното објаснување, со посебни забелешки за бугарскиот наратив, каде што се разликува од државниот наратив за Северна Македонија, или условно – македонскиот наратив.
Прашањето за јазикот и употребата на краткото име на Северна Македонија треба да се реши според она што беше предложено од – Германија, Португалија и Словенија – кои неофицијално се сметаа за прифатливи од двете страни.
Деновиве повторно во Тетово, водата за пиење има невообичаен мирис и вкус, што од 2017 година се појавува речиси секоја есен во октомври или ноември, но надлежните уверуваат дека водата е безбедна за пиење.
Според д-р Ратко Давидовски од Центарот за јавно здравје Тетово, непријатниот мирис и вкус доаѓа поради паѓање на вегетацијата, најмногу од лисјата од дрвјата што паѓаат во речните води во месноста Лешница од каде се зема вода за новиот водоснабдителен систем.
-Нема опасност бидејќи мирис и вкус се субјективна категорија, водата е безбедна, кој може да ја пие, кој не може да не ја пие. Искуството од 2017 година досега покажало дека за неколку дена субјективнот мирис и вкус ќе го снема, изјави д-р Ратко Давидовски.
Годинава интензитетот е зголемен затоа што тетовскиот водовод повеќе користи вода од површинските односно речни извори.
-Поинтензивно е затоа што со 50 % учествува Лешнички систем во целокупното водоснабдување во градот. Треба да учествува со 30 проценти, другите количини да бидат од шарпланинските извори, но таму штедроста е значително намалена поради голема суша летово. Решение за да нема таков невообичаен вкус и мирис, е да се кондиционира на водата со озонирање или пак со активен јаглен. Озонирањето е потешко и поскапо, филтри со активен јаглен може да се направат за да не се случува, вели Давидовски.
Во системот има доток од 300 литри вода во секунда, односно по 150 литри од двата видови на извори.
Мислам дека САД ќе останат многу посветени и заинтересирани за членството на Северна Македонија во ЕУ. Ако јас бев Македонец ќе се чувствував комотно дека САД ќе останат партнер на државата и нејзините граѓани. Мислам дека ќе видиме поголемо нагласување на обидите да се реши предизвикот со кој се соочуваме на Блискиот исток, предизвиците во Украина и мислам дека ќе ги видиме САД посилни, одговори поранешниот конгресмен Бил Флорс од Републиканската партија на САД на прашањето дали по завршување на претседателските избори очекува да се промени надворешната политика на САД и дали ќе се зголеми интересот за Западен Балкан.
Како што изјави поранешниот конгресмен Бил Флорс во Тема на денот на дневникот на Сител телевизија, пристапувањето во ЕУ е важно не само затоа што тоа ќе ја направи ЕУ посилна, туку исто така е важно и за економијата на Северна Македонија.
– Повторно ќе кажам дека Македoнија ќе има добар партнер. Бев тука во 2018 година, како дел од Преспа процесот и кога државата организираше референдум за промена на името и многу луѓе мислеа дека тоа ќе биде последен чекор, но ЕУ кажа дека има уште еден чекор за пристапување. САД ја поддржуваат Северна Македонија во тој процес, нагласи Флорс.
Дејвид Скагс, поранешен конгресмен од Демократската партија, истакна дека негово лично мислење е дека смета оти во интерес на САД е Македонија да биде целосно интегрирана во европскиот систем, и одбранбено и економски.
– За нас тоа има смисла, но мора да бидеме внимателни каква може да биде нашата соодветна улога, да не им кажуваме на други држави што да прават, рече тој.
Двајцата американски конгресмени сметаат дека согласно она што виделе денеска се уверени во способноста на Собранието на Република Македонија да оди напред.
– Врз основа на тоа што го видовме деновиве знаеме дека Собранието има усвоено Етички кодекс, но тој се уште не е целосно имплементиран. Според разговорите што ги имавме денеска, имаме впечаток дека сите и вработнеите и пратениците, би сакале да имплементираат систем во кој ќе се вметнат најдобрите практики и ние се надеваме дека овој ентузијазам што го видовме ова утро ќе продолжи, рече меѓу другото Бил Флорс.
Според Дејвид Скагс, она што го виделе во изминатите пет дена, партиската дисциплина во државава и во многу други парламентарни држави, како што рече, е многу повеќе строга отколку што е во Конгресот.